I Albrunna frossar jag alltid…
Fricamping,  Öland,  Småland

Ölands skördefest

SEMESTER! Vi tar oftast tidig sommarsemester. I år så tidigt som veckan före midsommar. Då är det skönt att snabbladda batterierna med några extra dagars ledighet på hösten.

Tisdag

Redan måndag kväll såg vi till att bilen var välfylld och packad. Alltså blev det bara en snabb dusch efter jobben så körde vi söderut. Några mil norr om Västervik började vi leta nattplats. Mörkret hade lagt sig men vi kunde fortfarande hinna njuta av kvällen innan läggdags. I Västervik körde vi ut på Gränsö. Det skulle finnas en bra övernattningsplats vid kanalen, den missade vi helt. Istället hittade vi ett stort parkeringsområde intill havsbadet. Där fanns en ställplats för en hundralapp…som var skyltad med endast PBII. Parkeringen däremot hade PBII-förbud men fri parkering för övriga. Perfekt för oss som inte behöver något annat än en tillåten plats att stå på. Ute var det kolmörkt och morgonen efter hängde regnet i luften. Alltså såg jag inget annat än en p-plats (och ett slott på håll) på Gränsö.

Badparkeringen på Gränsö, Västervik

Onsdag

Vid tio körde vi, bokstavligen, genom stan. Sedan körde vi vidare mot Öland efter att Majk hade gapskrattat åt mitt ”åh, det var västerviksdagarna idag, det missar vi” när det på den stora skylten, med jättebokstäver egentligen stod ”Västervik – Dackarna… (speedwaymatch)”. Man ser det man vill se. 😉

Under skördefesten öppnar stora delar av Ölands gårdar och hantverkare/konstnärer upp. Med hjälp av höbalar, pumpor och marschaller leds man in till platser man aldrig skulle besöka andra tider på året. Nästan direkt när vi rullade av Ölandsbron tog vi vårt första stopp. Pumpor och skyltar pekade in oss till Stenladan i Algutsrum. Efter lite shopping av närodlat drog vi vidare. Tanken var kroppkakor nere i Stora Rör, men de öppnade inte förrän på torsdagen. Istället köpte vi ett gott bröd i det lilla stenugnsbageriet och så gjorde vi goda lunchmackor i bilen innan vi fortsatte våra ”pumpastopp” på vägen mot Borgholm och Sollidens slott.

Amäh! Klockan var 15:45 när vi klev in i slottsboden och slottet stänger 16 (med sista insläpp 15). Vi fick nöja oss med en ny pin och tre flaskor Fredrikssons juleglögg. Lite moloken över att nu missa Bertil Valliens glasutställning tog vi en promenad längs Prinsessan Estelles promenadstig i hopp om att åtminstone få se slottet på håll, men neeeee…vi iddes bara gå en kort bit innan vi, i blåsten, kämpade oss tillbaks till bilen. Tanken var att övernatta på slottsparkeringen (som har fri parkering och där det nu redan stod flera husbilar). Men, tanken var även att vi skulle besöka slottsruinen (stängd) och sedan kicka oss ner till Borgholm för middag på restaurang. Då vädret starkt talade emot en trevlig kick bike-tur beslutade vi snabbt att istället ta bilen ner till Borgholm. Några minuter senare parkerade vi intill Societetsparken mitt inne i Borgholm. Trygg och gratis övernattningsplats och precis intill gågatan med alla butiker och restauranger.

I vanliga fall brukar vi besöka skördefesten torsdag till söndag, de dagar det officiellt är Skördefest. I år stod vi i Borgholm redan onsdag kväll, i stark blåst, med jämngrå himmel där regnet hängde i luften och mitt under uppbyggnaden av partytält och marknadsbord. Borgholm bidade tid.

Vi promenerade längs Storgatan och tittade in i ett par butiker men tröttnade snabbt på det rätt knapra, ointressanta utbudet. Vi slank istället in i värmen på restaurang Meza. Där blev vi sittande flera timmar. Först med en enklare ölprovning och sedan med en mixed grill med mer mat än vi orkade äta. När vi var tillbaks till bilen gick vi ”stelth”, för första gången med vanen. Vi drog helt enkelt för alla gardiner och låtsades som att det inte alls satt två personer i ljusslingors sken, sippande vin och tittandes på tv inuti den parkerade bilen.

Torsdag

Innan vi lämnade Borgholm tömde och fyllde vi våra tankar utanför Kapelluddens camping. Superfint av Borgholms kommun att bjuda på denna service. Tack, tack!

Nu fortsatte vi norrut. Vi gjorde ett par ”pumpastopp” längs vägen och spanade in lite keramik, konst och stenbrott. Vi hade lämnat den stora vägen och körde istället på små grusvägar längs den västra kusten. Så vackert!

I förväg hade vi bestämt att äta kroppkakor hos Ninnis till lunch. Vi behövde alltså lämna kusten och köra inåt land. När vi bad om vägvisning visade GPS:en direkt en smart väg…och så fick vi köra kostig mellan beteshagar fram till kroppkaksboden. 👍🏻

Med nära på ”paltkoma” plus 12 kroppkakor inpressade i vår lilla frys fortsatte vi vår resa. Löttorp annonserade om skördeyra. Mmmm, yra blev vi efter att ha kört runt i Löttorp och letat efter den stora begivenheten. Till slut insåg vi att de tre, små marknadsstånden på torget utanför Ica var det de bullrade om. Vi drog snabbt vidare till Mellböda gård. Där gick vi på en häftig vernissage och tog sedan en fika på det coola 2D-caféet innan vi åkte mot vår tänkta övernattningsplats – ställplatsen vid Böda hamn. Sist vi besökte Böda hamn (10 år sedan) var ställplatsen en stor, grön, sommarvarm gräsplan med härlig blandning av husbilar på längden och tvären. Nu var det asfalt och en gräsmatta som liknade uttorkad stäpp, platser i raka led och snålblåst i den öppna hamnen mitt emot Ryssland (jaja, både Gotland och Lettland ligger i vägen för den utsikten). Vi bestämde oss snabbt att åka vidare upp till Byxelkrok. Vid Neptuni Åkrar skulle det finnas en fin ställplats såg vi i Park4Night. Vi tänkte att den måste vi hitta om vi bara kör mot Neptuni Åkrar. Nope! När vi mötte vägs ände vid Ölands norra udde, där Långe Erik stod och stoltserade, fattade vi att vi hade missat ställplatsen.

Jag sitter på den tecknade stolen, fikat står på det tecknade bordet. Wow liksom!

Vid Långe Erik tog en frisk promenad runt udden den långa fyren vakar över. Nu hade det äntligen spruckit upp och solen ingav hopp även om den inte värmde särskilt mycket i den kraftiga blåsten. Tillbaks i bilen insåg vi att platsen var perfekt för övernattning. Fri- och tillåten parkering, lite träd som stoppade den värsta vinden, härlig utsikt och, förutom de fem-sex andra bilarna som valde att övernatta där, helt tyst och stilla kvälls- och nattetid.

…sedan smet vi undan vinden (notera mina superfina måleråsglas ❤️)

Fredag

Raukar på Öland? Jajamän, dem ville vi givetvis besöka. Lite norr om Löttorp körde vi åter igen ut mot den västra kusten där vi halkade omkring bland Byrums raukar. Okej, de öländska raukarna är kanske inte lika storståtliga som de på Gotland, men det var ändå intressant att se havets kraft mot berget. Dessutom fick vi en bra utsikt över Blå Jungfrun (men inte en enda häxa syntes i skyn).

Innan vi körde söderut tog vi en varsin skön dusch

Efter ytterligare några ”pumpastopp” landade vi på Ölandsro för en fika med kladdkakebuffé. Vi hittade ett litet, litet växthus där vi undkom vinden och kunde mumsa i fred, men många av de övriga fikaplatserna inbjöd verkligen i detta stora trädgårdscafé. Innan vi fortsatte söderut gjorde vi ett stopp på Pappis Chilifarm där en hel del starka grejer gled ner i shoppingkorgen. Innan vi började prata nattplats hann vi även med ett besök vid väderkvarnarna i Lerkaka, ett vid stenhögen som kallas Sandby borg och ett hos Oldergaard glashytta.

Vår plan var att hitta en bra övernattningsplats ute på Stora Alvaret, men medan vi korsade ön insåg vi att det inte lockade alls att tillbringa kvällen och natten precis intill vägen (för ut på Alvaret får man givetvis inte köra). Istället körde vi till Eriksöre och deras långa marknadsgata. Vi besöker alltid Eriksöre under skördefesten. Mycket att se och väldigt välordnat. I år fick jag nästan panik. Det var så sjukt mycket människor. Det blev ett rekordsnabbt besök som vi gick tomhänta från.

Istället fortsatte vi söderut för ett besök vid Albrunna för inköp av pumpor. Här stannar vi alltid till då de säljer fina pumpor till ett mycket bättre pris än på de stora gårdarna. Deras berg av dekorationspumpor gör det svårt att välja endast en eller två, man måste frossa här.

Nu var vi hungriga och trötta på att åka omkring. Ännu en gång korsade vi ön och parkerade tillsammans med ett stort antal husbilar på en fågelskådarparkering precis intill Östersjön. I den stjärnklara natten vaggades vi till sömns av den ihärdiga vinden.

…solnedgång.

Lördag

Norrgården i Ventlinge är ytterligare ett klassiskt stopp för skördefestbesökare. Här köpte jag en 10-kilospåse med potatis för en spottstyver medan Majk fotade ”löktavlan”. Vi började sedan köra norrut igen. Först för ett besök vid Aronssons för kroppkakor (mycket snack om kroppkakor, men vi åt bara hos Ninnis och av Aronssons…och det var två helt skilda maträtter). Åter igen bukfyllda började vi även känna oss mätta på skördefest. Ett sista stopp uppe på Ekerum och den marknad som åker land och rike runt under namnet ”Svenska Slottsmässor”. Även här var det knökfullt. Vi tröttnade rätt snabbt.

Vad skulle vi göra nu? Armbåga oss fram till en bra nattplats så här mitt på ön, eller helt enkelt köra över bron och tacka för oss. Ingen av oss behövde övertalas. Vi vände ännu en gång söderut och lät sedan bilen sträcka ut över Ölandsbron. Vi hade kört längs kusten när vi åkte ner några dagar tidigare. Nu tog vi istället sikte på de småländska skogarna. Vid en liten sjö (Försjö) hittade vi en plats insprängd i skogen. Där plockade vi fram vår eldstad och de vedsäckar vi hade med oss (eftersom vi inte hade förväntat oss full storm på Öland) och kunde äntligen sitta ute runt brasan, grilla vår middag och bara njuta av knastret och värmen i den för övrigt tysta och kolsvarta kvällen. Ett fint avslut på en härlig kortsemester.