Tyskland

Tropical Island – Tyskland

När vi checkade ut från campingen i Innsbruck programmerade Majk gps:en på icke betalvägar, men när rösten sa ”ta höger” = uppför berget och jag fick panik i blicken programmerade han om den och vi körde motorväg, under tystnad, de resterande 8 milen innan vi var inne i Tyskland.

Vi hade inga planer på vart vi skulle mer än att vi under morgondagen ville besöka Tropical Islands på eftermiddagen och kvällen, alltså passerade vi München på dess östra sida. I krokarna av Plauen bestämde vi att leta efter ställplats och fann en fin, i ett sommarstugeområde, vid en sjö bara minuter från autobahn. Vi åt sen lunch, promenerade i omgivningarna och spelade spel. Vid åtta hade vi fått nog av den öde ställplatsen (där sommarstugegästerna spelade banjo och höll oss under ständig uppsikt) och trots att vi hade betalat 7 euro för en övernattning packade vi snabbt ihop och drog vidare.

I mörker var det riktigt skönt att susa genom de många vägarbetena på vägen upp mot Berlin. Utan problem smög vi oss, runt midnatt, in på den del av Tropical Islands parkering som är avlyst för husvagnar och husbilar. I sällskap med ett tjugotal andra ekipage tog vi nu natt.

Morgonen efter tog vi det lugnt då vår avsikt var att gå in i badhuset på eftermiddagen. Vi höll oss till 10 sedan stod vi i kö för att betala 116 euro och få varsitt armband, med köprätt, på handleden. Vi badade, inne och ute, till 16 sedan smet vi ut två timmar för middag och kissepaus för hunden. Klockan 18 stod vi åter i badkläder inne i hangaren. När mörkret började falla och det blev betydligt mindre badgäster var det otroligt mysigt att flyta omkring i det 32 gradiga vattnet. Efter 11 timmars bad var vi slutligen nöjda. Vi ville sitta ute en stund, då natten var ljum, men det var så vansinnigt mycket myggor att vi istället kröp in och somnade ovaggade.