Craftern
Utöver en original VW Crafter 2.0TDI 2013(109hk)har vi använt följande för att få en mysig, bekväm och smidig liten husbil.
Vi har byggt allt själva i ett vanligt garage med enkla handverktyg. Okej, jag fuskade lite i vintras när jag lånade verkstan på jobbet i mellandagarna för att slippa värsta kylan när det skulle målas innerväggar.
Bygget tog ca 6 månader inklusive heltidsarbete.
- Batteri – EZA 100A x2
- Solcell – Truma SolarSet 180WP x2
- Solcellsregulator – Victron SmartSolar 100/30
- DC/DC laddare – Victron Buckboost 50A
- Batteriövervakning – Victron Smartshunt BMV712
- Elcentral – Addio/Awimex SCR-9012 ADV
- Inverter – Dometic DSP1512
- 105l färskvattentank
- 20l gråattentank
- Spis – Thetford 922
- Kylskåp – Dometic CRX110
- Värme – Truma VarioHeat Comfort
- Gasol – Truma DuoControl CS BlackLine med tillhörande gasolfilter
- Gasol – Toroidtank 55l skall monteras i reservhjulshållare.
- Varmvatten – Qlima PGWH1010
- Taklucka – MaxxFan Deluxe 40×40
- Stereo – Kenwood DMX9720XDS
- Backkamera – Kenwood 740HD
- Larm – Defa DVS90 med rörelsesensor, LinkHub, GPS Link
- Optimering – ZIP Tuning (Ola&Fredriks bilservice) 190hk
- Däck – BF Goodrich AT KO2 245/70R17
- Fälgar – MAK King6 7.5×17
- Takräcke – Egenbyggt av aluminiumprofiler
- Isolering – 30mm Kingspan (cellplast) i golv, 50mm i väggar & tak, fastsatta med 25st burkar fogskum.
- Säng – Byggd av IKEA Skorva, IKEA Luröy samt funktionsmadrass.
- Fönster – Dometic husvagnsfönster
- Utebelysning – X vision Genesis II 1300 hybrid, 6 st BullBoy scene light.
- Snurrunderrede på dubbelsätet fram RJ Campersolutions
Så, slutsummering.
Kan vem som helst bygga en husbil av en skåpbil? Ja det skulle jag nog säga, i alla fall om man är normalhändig, kan du hantera en cirkelsåg?
Skulle jag rekommendera någon att göra det? Absolut … även om jag vissa tider inte alls varit inspirerad att bygga och bensindunken och tändaren sett lockande ut, men en sak vill jag poängtera. Titta inte för mycket på vad andra gör och hur dom gör, det är lätt att projektet blir övermäktigt och inse dina egna begränsningar även om du kan betydligt mycket mer än du tror. Att inbilla sig att man köper en bil som är från 2013 med 19500 mil på mätaren kommer innebära ett smärtfritt ägande? Nej det kommer gå sönder saker, ett par dagar innan första semestern tackade turbon för sig, 3 dagar in på semestern blev Craftern törstig på kylarvätska och topplocket behövdes bytas med allt kring det, även kylaren till EGR ventilen tyckte att nu får det räcka. Det underlättar att ha en bästis som har en bilverkstad samt goda arbetsrelationer med en annan bilverkstad.
Jag har haft en underbar hejarklack under bygget i form av framförallt min underbara hustru, familj, vänner och kollegor som glatt hjälpt till med brain stormande, peppande och uppmuntran under bygget och jag kan bara tala för egen del, det är otroligt stimulerande när man nu nästan är klar med den och man inser att JAG har byggt denna från botten med mina egna händer. Den känslan gör att alla kalla, långa, tunga svettiga kvällar och nätter är värda mödan.
Jag har i huvudsak använt rätt vanliga handverktyg av märket Ryobi. Jag började med ett litet kit innehållande cirkelsåg, slipmaskin, sticksåg samt en handöverfräs, tror jag betalade ca 5000:- för dessa verktyg. Nu köpte jag dom inte enkom för bygget utan dessa används i vanliga livet som husägare. Jag har sedan kompletterat med ett multiverktyg och en arbetsbelysning från Ryobi och jag har klarat mej utan större problem på två batterier. Att maskinerna är batteridrivna är en riktig game changer, jag var skeptisk i början men har blivit omvänd.
Och ja, jag underskattade jobbet att bygga en plåtis grovt kan jag säga men återigen, min älskade fru har varit otroligt stöttande i bygget när jag ibland tvivlat på mej själv och min kapacitet. Målet med bygget var att det endast bästa är gott och det har inte tummats en gång på detta.
Tack till Truma Sverige, JRL Trading, Awimex International, Dometic Sverige, Thetford Sverige, Ola & Fredriks bilservice, Tibs bilservice, Nordic Wheels AB, Caravan AB, kollegor på Caravan AB, vänner, familj och framförallt min fru Eva som haft tålamod med projektet.