Obligatoriska bakluckebilden. 😂
Fricamping,  Östergötland,  Småland

Abstinens

Vi har inte varit ute och campat sedan den där åland- och Pia & Stefan-turen vi gjorde i mitten av augusti (jag har inte ens skrivit om den helgen då det sedan gick undan i svängarna kring försäljning av husbil och köp av van). För oss som är campingknarkare har dessa två månader varit konstiga. Jag har mest städat på helgerna medan Majk har skruvat och fixat. Tur att det är ”coronatider” för vi känner att vi inte missar massor då det mesta vi brukar roa oss med på hösten är inställt i år. Men nog om det…vanen är långt ifrån klar, men vi ville ändå testa att övernatta i den innan minusgraderna knackar på dörren. Alltså djupdök jag i skåp och lådor och plockade fram fluff som skulle göra vanen mysig och inbjudande trots sitt plywoodgolv och plåtrena väggar. In med en uppblåsbar madrass bäddad med fårskinn, plädar och dubbla täcken, fårskinn på golvet, en härlig fåtölj att löka i, en låda kläder, en låda köksgeråd och värmeljuslyktor samt en påse lördagsdricka. Tillsammans med ett litet gasolkök och vår kompressorkylbox (som djupfrös både äggmackor, yoghurt, juice och Coca cola) så var vi redo för en helg på rull.

Vår första tanke var att åka ner till Tyskland då vår utlandslängtan är stor efter sommarens ”hemester”, men ingen av oss kunde ta ut semester på fredagen så vi valde ett närmare mål för att förena nytta med nöje – Gekås i Ullared.

Vid 18 på fredagen hade vi packat in allt vi behövde och körde söderut. Då vi inte hade med oss annat än frukost stannade vi längs vägen för middag innan vi strax söder om Linköping svängde av mot Rinnasjön och parkeringen till Rinnabadet. Helt ensamma i den kolmörka höstnatten tog vi kväll med ljusslingor och ljuslyktor brinnande, Idol på iPaden och bubbliga drycker i glasen. Som vi har längtat efter det totala lugnet och avsaknaden av måsten.

På lördagsmorgonen kokade vi kaffe och åt våra äggmackor innan vi körde vidare. Vi hade bestämt att anlända till Ullared så sent som möjligt för att slippa trängas med allt för många andra köpsugna (de har öppet till 22 fredag och lördag) alltså kunde vi ta det lugnt på vår fortsatta resa. Vi kryssade oss fram på mindre vägar ända ner till Jönköping där vi svängde av in på Nissastigen för ett besök hos Majks pappa i Gislaved. Där fikade vi med smörgåstårta och samtalade om allt som har hänt sedan vi sågs sist innan vi körde de sista milen fram till Ullared. Jag hade under dagen uppdaterat mig via Gekås webkamera och det hade hela tiden varit kö in (jag tror de släppte in några i taget) men när vi gick mot entrén med vår kundvagn var det bara att stiga på. Vi ägnade några timmar åt julklapp- och bra att ha-shopping (Majk var för första gången med mig under hela besöket, han brukar annars vägra) och när vi vid  20-tiden kände att vi hade köpt det vi var ute efter (och liiiite till) åt vi middag på ett av sushihaken innan vi vände vanen norrut igen.

Vi var båda trötta och valde att söka nattplats nästan direkt. Vi stannade först till vid Fegen, där det numer är en officiell ställplats istället för den parkering intill sjön det tidigare har varit, men det stod redan flera ekipage där och då vi behövde köra vår bullriga Eberspächer för att få värme under natten valde vi bort att klämma in oss mellan de stora husbilarna. Istället körde vi några kilometer ut till Lyngsjön och badparkeringen i Kroksered där vi somnade till regnsmatter mot bilens tak.

Så vad tycker vi om vårt första nedslag i vanlife-världen?

Såååå smidigt!
Vi kunde parkera bland de ”vanliga” bilarna och utan massor av dekaler och fönster smälte vi in. Vi upptäckte även, på lördagskvällen när vi letade övernattningsplats, hur mycket enklare det är med en kort och smal van jämfört med vår Cartong. Vi svängde in på en trång skogsväg och vände på en våt grus/gräsplan utan problem. Bakhjulsdriften och en betydligt smidigare och lättare bil tog oss därifrån utan incidenter. Men, framförallt insåg vi hur mycket mindre utrymme vi kommer få och vi har åter igen börjat diskutera planlösningen samt vara eller icke vara av vissa detaljer. Vi räknar dock med att det mindre innerutrymmet kommer fyllas med desto större upplevelser.

Vi är taggade att lämna vårt glampingliv för ett annat tänk – vi har i alla fall varandra och tak över huvudet. 😄