Campingplats,  Dalarna,  Fricamping

Gott Nytt Campingår!

Majk bodde i husbilen då han följde med sönerna ner till Jönköping och Dreamhack i början av december 2017 och så hade vi husbilen som övernattningsplats över jul då våra vuxna barn med respektive kom på besök, men förutom det har husbilen stått på garageuppfarten och samlat smuts hela december. 1/1 strax innan 12 blev det ändring på det.

Vi puttrade, på mindre vägar, norrut under hela eftermiddagen. I Vansbro stannade vi till för lunch/middag vid en grillkiosk längst stora vägen. Långt ifrån en stjärnkrog men deras stolthet ”Krummburgare” gjorde oss både mätta och belåtna. Någon timme senare var vi framme i Kläppen. Den stora parkeringen, på andras sidan värdshuset och skidanläggningen, låg nyplogad och tom. Vi tog det som en inbjudan och valde att ta natt. Liftarna var igång någon timme till sedan släktes de och backen ner. Under kvällen kom och åkte det en hel del långfärdsåkare. Tappra människor. Jag och Majk snurrade stolarna och myste sedan med goda snacks, gott i glasen och långfilm på tv:n.

Dagen efter vaknade vi upp till dimma, vi drog vidare. I Sälen tog vi av vänster och upp för den milslånga, 8%-iga, sega backen. Någon sekunds betänketid i rondellen utanför Lindvallen och vi fortsatte mot Tandådalen. Efter ett varv nere i Tandådalen, och stora skyltar med förbud mot husbilar, åkte vi tillbaks mot Lindvallen. Vid östra Tandådalen hittade vi dock en skylt om att husbilar var välkomna. Vi svängde av och hittade ett snöigt hörn på den enorma parkeringen som passade oss bra. Ute var det ett fantastiskt väder. Redan i Lindvallen hade det spruckit upp och solen gnistrade i den kritvita snön och vi kunde inte längre stå emot att gå ut. Med termobyxor och pälsmössa promenerade vi ner till backen och tog en fika på restaurangens balkong. Efter det blev vi sittande i en snödriva utanför husbilen. Jag med tidning och bubbel, Majk med kontrollen till drönaren. Solen värmde bra och vi njöt av den vackra vinterdagen och tystnaden.

Vi hade tänkt stanna i Tandådalen några dagar men då husbilen inte var välkommen där restauranger och rolig after ski fanns att erbjuda och torsdagen dessutom väckte oss med en vit, tjock mur av dimma valde vi att rulla ner för backen igen. Strax söder om Sälen kan man välja att åka den breda, saltade 66:an eller snedda den väg som heter Vasaloppsvägen. Vi valde så klart vasaloppet. Mångsbodarna har en lättillgänglig plats för övernattning (vi började prata om att återvända i februari), även i Risberg fanns det en fast den var oplogad nu, i Evertsberg fanns en stor men otroligt osexig rastplats, i Oxberg var det mest spännande att vi passerade över en tågbro där bilar har företräde och nere i Eldris fanns det en hel del småsjöar som såg inbjudande ut (inte ur badsynpunkt). Så var vi framme i Mora. Vi vann inget mer än äran. Inte ens någon trevlig ställplats hade Mora att bjuda på.

Då vi hade tömt vår fast monterade gasolflaska valde vi istället att åka mot Orsa och den gasolförsäljare, som sålde gasol kilovis, någon mil norr om Orsa. Snöpligt nog hade de inte slang som nådde ut till husbilen. Vi toppfyllde istället vår utbytbara flaska och vände sedan åter mot Orsa. Även i Orsa var det dåligt med ställplatser. Coops parkering lockade inte, istället tog vi in på Orsa camping precis intill Orsasjön. En jättefin anläggning med en hel del campinggäster och en restaurang (och bowlinganläggning) som hade öppet. Vi åt middag på restaurangen och drabbades sedan av paltkoma och tillbringade resten av kvällen med film i sängen.

Vi vaknade sent på torsdagsmorgonen. Utcheckning var satt till 12:00 (en stor nackdel med att stå på camping). Vi åt frukost i lugn och ro, packade ihop, dammsög och tömde och fyllde alla tankar och hann ändå lämna Orsa camping med god marginal. Vi körde i snörök längst med Siljan ner till Rättvik. De utmärkta ställplatserna lockade inte. Istället kollade jag kommunens trafikregler och det visade sig vara fri parkering, om inget annat fanns skyltat. Vi ställde oss på en stor p-plats mellan Siljan och tågstationen. Långbryggan på vår högra sida och stan och Rättviksbacken på vår vänstra.

Nu har vi tagit en shoppingpromenad i lilla Rättvik i ymnigt snöfall och precis ätit middag i husbilen. Kvällen kommer tillbringas tillbakalutat med en film. Det är så skönt att bara vara utan stress eller krav.