Öland,  Ställplats

Skördefest Öland

Strax efter 14, på torsdagen, lämnar vi Eskilstuna. Bara några mil bort, i Katrineholm, möter vi upp Pia och Stefan och samkör sedan ned till Eriksöre strax söder om Färjestaden på Öland. På plats är redan Bibbi och Mattias. Då det nu har hunnit bli mörkt sätter vi oss alla inne hos Pia och Stefan för trevligt umgänge resten av kvällen.

På fredagsförmiddagen går vi bygatan i Eriksöre upp och ner. Lite inköp senare lämnar vi den iordningställda åkerplätten vi har övernattat på (Bibbi och Mattias betalade 100:- för natten, men då vi kom….och åkte fanns det ingen där att betala till). Vårt andra skördefestsbesök blev i Ekerum. Mycket bra parkeringsmöjligheter utanför marknadsområdet gjorde att vi efter besöket diskuterade om vi skulle stanna och övernatta där, men vi enades snabbt om att det var alldeles för tidigt att stänga av motorerna. Vi fortsatte norrut.

I Köpingsvik svängde vi in bakom en av butikerna på bygatan. En relativt stor ställplats erbjöd övernattningsmöjlighet för 100:- (elplatser fanns för ytterligare 20:-). Det var så pass skönt ute att vi satte oss en stund utanför bilarna innan vi tog en promenad ned mot havet för att rekognosera var kvällens skulptureldning skulle äga rum. På vår promenad hittade vi en ställplats med ännu bättre läge och fantastisk havsutsikt men då vi redan hade hunnit ställa fram blommor, ljuslyktor och möbler samt fått i oss ett par öl sparade vi ställplatsen i minnet till en annan gång. Tillbaks vid husbilarna bullade vi upp en rejäl plockmiddag och mumsade till solen gick ner och vi åter gick till stranden för att titta på de nu brinnande skulpturerna. Kvällen avslutades sedan inne hos oss.

På lördagen körde vi rätt över ön för ett besök vid Kapelludden. Det blåste kraftigt och kapellruinen vittnade om öns hårda väderläge men det var ändå rätt härligt i solen. Vi besökte även ett karamellkokeri innan vi började köra söderut på den östra sidan. Vi lunchade på en gård i Runstena och beundrade kiteåkare i Bläsinge. Jag och Bibbi gjorde dessutom ett snabbt pumpaköpstopp längst vägen innan vi rullade in på den välordnade ställplatsen mitt emot Ventlinge kyrka. Vi blev otroligt bra mottagna av det jättetrevliga värdparet och betalade glatt 120 respektive 150 kronor (med el) för en övernattning.

Det var fortfarande soligt och skönt så vi satt ute och njöt innan vi gick upp till gården som anordnade skördefest i Ventlinge. Lite småköp senare och efter intagen middag sågs vi inne hos Bibbi och Mattias för ett skrattande avslut på även denna dag.

Söndag var hemvändardagen. Fram till bron märktes det inte av att ön var fylld av turister men väl ute på bron blev vi stående i kön av fastlänningar som återvände hem. Efter ett sent lunchstopp på supermysiga Tindered Lantkök längst E22 och lite shopping i Norrköping kom vi vid nittontiden åter hem.

Tack för en mycket rolig helg. Jag har inte skrattat så gott på mycket länge. ❤️