Fricamping,  Södermanland,  Ställplats

Vecka 37

Det har varit en tung vecka. Heldagsbesök på Danderyds sjukhus med ena sonen, begravning av min mamma och hela helgen vigd åt bouppteckning och fixande i hennes hus. Ändå har vi haft stunder av njutning då vi har bott i husbilen flera av kvällarna.

I söndags åkte vi till Stockholm tidig eftermiddag. Strax före tre fastnar vi i trafiken över Liljeholmsbron och den sträcka som borde ha tagit 10 minuter tog istället närmare timmen. Ett cykellopp höll precis på att avslutas. Hornsgatan var fylld av cyklister och kravallstaket, Ringvägen var helt avstängd förbi Zinkensdamm. Precis som vid vårt förra besök på ställplatsen i Tanto muttrade vi om att hade vi vetat detta hade vi rest över Gullmarsplan istället (i vintras fick vi ziczac:a över Söder då det är dubbdäcksförbud på Hornsgatan). Väl på plats på den centrala ställplatsen fick vi ändå en bra eftermiddag och kväll. Först promenerade vi ner till Ringens köpcentrum för lite shopping och sedan grillade vi vår middag i den sköna sensommarkvällen innan vi tog natt.

Vid åtta på måndagsmorgonen promenerade vi ner till tunnelbanan. Linjen var perfekt för ändamålet då tunnelbanan, för 160:- tur och retur, tog oss (två vuxna och ett barn) i princip från dörr till dörr. Hela dagen spenderade vi på sjukhuset med olika undersökningar. Vid 17 tog vi sedan tunnelbanan tillbaks till Zinkensdamm för att möta upp ytterligare två söner, en dotter och deras respektive för en familjemiddag på restaurang. Restaurangbesöket skulle behöva ett helt eget inlägg då servitören troligtvis hade sin sämsta kväll någonsin. Till slut kunde vi bara skratta åt hans tabbar och enades om att vi skulle minnas denna kväll mycket länge. Även denna natt övernattade vi på ställplatsen i Tanto eftersom jag hade mailbokad och sedan swishat 660:- för att få tillgång till bomkoden i två nätter. Natten blev lugn fram till morgonkvisten då pendeltågen, ambulanserna, fjärrtågen och flygplanen åter påminde oss om att vi stod i en storstad.

På förmiddagen packade vi ihop och körde över Skanstullsbron mot Skogskyrkogården. Efter en fin cermoni och en trevlig minnesstund återvände vi hem. Arbete och vardag i tre dagar. På fredagseftermiddagen packade vi åter in mat och kläder i husbilen och återvände mot Stockholm.

Majk hade tittat ut en camping/ställplats ute på Mörkö någon mil söder om Södertälje men då vi, i mörker, anlände strax efter 20:00 var allt på området stängt. Vår ställplatsapp visade att det fanns en ställplats till på andra sidan Skansundet men vi hade ingen lust att vänta en halvtimme på vägfärjan utan vände om och tog istället sikte på Mörkö kyrka. Vi kurade sedan i stearinljussken framför tv:n innan vi, i nedförslut, la oss i sängen och tog natt.

Natten var mycket lugn. Inte ett enda spöke störde vår sömn, det var inte förrän vid sex jag vaknade med ett ryck av ett jäkla liv. Hela den åkerplätt som låg nedanför kyrkans parkering var översållad av tranor som skränade. Majk märkte så klart ingenting men jag kunde inte somna om och fick ligga och dra mig i flera timmar innan jag knuffade igång Majk då mitt kaffesug blev för stort.

Hela lördagen fixade vi i mammas hus. Packade sånt jag har kärt, packade sånt hon hade kärt och fyllde säck efter säck med sånt som, sorgligt nog, kommer hamna på tippen. Jag ville inte övernatta på hennes uppfart så vi körde istället bort till ett friluftsområde alldeles intill. Bortsett från några nattliga fiskare stod vi helt ensamma på platsen. Hade tillfället varit ett annat hade vi säkert även njutit av en lång promenad och söndagsbrunch på restaurangen intill sjökanten, men nu valde vi att fortsätta plocka i huset och stuvade sedan husbilen full av kartonger innan vi åkte hem och lämnar denna tunga vecka bakom oss.