Fricamping,  Södermanland,  Ställplats,  Uppland

Till sjöss!

Det var flera år sedan vi var på ålandskryssning. När det dök upp en annons om att Mando Diao skulle spela på Cinderella messade jag direkt Pia. Bara sekunder senare satt jag bokningskön, självklart skulle vi åka på detta. Det var inte förrän några dagar senare vi upptäckte att kryssningen var en torsdag, och med det möjligheten till en lång helg tillsammans. Vi bokade även ställplats i Stockholm (Tanto) trots att våra husbilar skulle få stå mol alena medan vi partajade på havet.

Då vi valde att ta semester även på torsdagen kunde vi ta det lugnt på förmiddagen och i behagligt mak köra till Stockholm utanför rusningstrafik (Pia & Stefan fastnade i köerna efter en stor trafikolycka på E4:an). I Tanto hann vi både piffa oss och skåla i bubbel innan vår bokade taxi körde oss till terminalen vid Stadsgården. Sedan hade vi en helkul kväll med smörgåsbord, färgglada drinkar, dans till coverband och en superbra, intim konsert med Mando Diao. Vi stupade i säng väldigt sent (eller tidigt) vilket gjorde att vi, även om vi var upp och åt frukost, inte såg röken av Åland. Färjan hann både angöra och lämna Mariehamn medan vi sov.

Hemresan blev trevlig, även om det till viss del mest känns som en transport. Vi hann shoppa lite, ligga i lä på däck och lapa sol och dricka lite nya drinkar. Tillbaks vid terminalen trängde vi in oss i en ny taxi och efter att ha plockat ur resväskorna och myst i eftermiddagssolen promenerade vi några hundra meter ner till Hornsgatan och åt middag på restaurang Southside. Vi försökte vara tappra men den här kvällen blev betydligt tidigare än den innan. 😱

På lördagsförmiddagen drog vi vidare. När vi med Cinderella passerade in i Stockholm via Oxdjupet satt vi vid vårt fönsterbord och bestämde att där, där skulle vi tillbringa lördag natt. Alltså nästlade vi oss genom söder, förbi Nacka och Gustavsberg och så långt ut på Värmdö att vägs ände dök upp. Där tog vi bilfärjan över till Rindö och när vi hade rullat av slingrade vi oss ner för den urdåliga vägen som leder till parkeringen vid Oscar-Fredriksborg. Det har, då vi har besökt platsen vid tidigare tillfällen, rått viss förvirring över om husbilar är tillåtna eller ej (på skyltarna har det stått att man inte får parkera vid fasaden). Nu rådde ingen tvivel. Flera skyltar, mitt i körbanan, om att parkering var förbjudet på området gjorde att vi efter några foton på inkommande ålandsfärja drog vidare.

Efter ytterligare en bilfärja körde vi iland på Vaxholm. Vädret var fint och vi var sugna på att sitta i solen och njuta. Nu behövde vi hitta en bra plats snabbt. Vi körde ner till Bogesund och efter en titt ute på Karlsudds brygga (superfin plats, men med p-förbud, precis intill Börje Salming och Ingemar Stenmarks gamla villor) enades vi om att parkeringen vid Bogesunds slott fick duga. Tyvärr hade det börjat blåsa kraftigt nu så även om vi tog en promenad i solskenet var det inte utesittarväder. Det löste sig så klart ändå. Det var ju jättefint innesittarväder. 😄 Tillsammans fick vi ytterligare en rolig kväll och när vi mitt på söndagen vände hemåt sa vi att vi skulle behöva nån dags semester från semestern.