Östergötland,  Övernattning

Julmarknad – Linköping

Förra året vid den här tiden var vi på julmarknad i Tyskland. Supermysigt då vi var ett gäng som reste tillsammans och provade både olika övernattningsplatser och marknader. Tyskarna går verkligen ”all in” då det gäller jul. Vi pratade ett tag om att göra en repris av förra årets resa men ju närmare vi kom desto mindre tid förstod vi att vi hade. Istället bestämde vi oss för några dagar i Linköping och ett besök på gamla Linköpings julmarknad.

På torsdag eftermiddag lämnade vi Eskilstuna och ett par timmar senare rullade vi in på den ställplats Linköpings flygmuseum erbjuder. I mörker var det lite svårt att förstå hur vi skulle stå men platsen låg öde så något parkeringskaos skulle det inte bli även om vi parkerade fel. Vi hittade inte heller var eller hur man skulle betala för sig (hemsidan säger p-avgift på 40:-/dygn). Vi satt och mös med middag, vin och tv-tittande och upptäckte inte förrän det var dags att dra för och gå och lägga sig att vi hade fått sällskap av ytterligare två husbilar.

På fredagen åt vi lång frukost och gick vid lunchtid in på muséet. Majk testade att flyga simulator i en halvtimme och trots att vi bara hade tänkt att göra det blev vi kvar till sena eftermiddagen. Det finns väldigt mycket intressant att se och uppleva inne på museumet. Efter en promenad till ICA nån kilometer bort gick vi tillbaks till husbilen. Vi hann bara få av oss skorna så kom en ny husbil inrullande. Pia och Stefan hade kommit ikapp oss. Efter grillmiddag avslutade vi kvällen inne hos dem.

Lördagen hade vi bestämt skulle vikas åt julmarknad. Strax innan 11 åkte vi in mot Linköping. Platsen vi i förväg hade sett ut var redan proppfull av bilar. Vi irrade en stund efter en p-plats som skulle rymma båda husbilarna och fick till slut hjälp av linköpingspolisen med ett tips om stora parkeringsytor vid friluftsområdet vid Valla. Det visade sig att för 40:- kunde vi parkera ett dygn i det superfina området med både djur och natur samt lite olika småmuseum och dessutom på promenadavstånd till gamla Linköping och julmarknaden. Trots att det låg så nära visste vi inte det förrän på söndagen eftersom vi aldrig kom iväg på lördagen. Istället gjorde vi som vanligt när vi träffar Pia och Stefan. Vi skrattade halva natten och skrålade ikapp till en hetsig music quiz.

På söndagen promenerade vi den korta och fina gångvägen till den stora julmarknaden. Några timmar senare promenerade vi tillbaks mumsande på kroppkakor, bärandes på småpåsar med krimskrams, ostkaka och kalvdans samt en välfylld kasse cloettagodis. En lyckad långhelg hade nått sitt slut och vi åkte hemåt.