Platsen var fin…
Fricamping,  Östergötland,  Södermanland

Tysken kommer!

Vår vana trogen åker vi givetvis hemifrån första helgen efter semestern. Det är som om vi behöver avgiftas efter att ha bott trångt i en månad, helgen blir då ett härligt återfall.

Vi hade i Park4Night hittat en fin fricampingplats bara nån timme hemifrån i krokarna av Reijmyre. Dit styrde vi denna fredagskväll. Superfint område med många små sjöar…och många tyskar. På den lilla plats vi hade valt ut stod det redan tre husbilar. Tre tyska husbilar…i krokarna av Rejmyre…i ett område få svenskar ens har hört talas om. Tre tyskar! Vi suckade och körde tillbaks ett par kilometer till den rastplats intill en å vi nyss hade passerat. Platsen var mysig, lite trafik på den intilliggande vägen, både vindskydd, eldplats och picknickbord, gott om utrymme för oss och den andra husbilen som övernattade, härlig utsikt över ån MEN…vi hade sett fram emot en magisk solnedgång över sjön Hunn. Allt vi fick njuta av nu var fisk som vakade och någons kvarglömda frukostbröd. Kvällen blev dessutom kylig rätt snabbt och jag muttrade precis som vanligt ”svensk sommar är lika varm som den utomlands” innan jag hämtade min tjocka pläd och lindade in mig från topp till tå. Bah!

Morgonen efter strålade solen över rastplatsen. Vi åt vår frukost i lugn och ro innan vi fortsatte längs vägen mot Reijmyre. Klockan var inte mycket så vi tog oss tid att göra lite avstickare på vägar som såg ut att leda till fricampingplatser, men nästan överallt stötte vi på patrull. Förbudskyltar, bostadshus, ogenomträngligt med sly. Vi följde istället skyltningen mot ett gammalt bruksområde – Häfla hammarsmedja. Där strosade vi omkring och tittade på gamla grejer och njöt av lugnet. Hade inte p-platsen legat så tråkigt till i det fina området hade vi absolut kunnat tänka oss att stanna där och sedan övernatta, men istället bytte vi sjö och började utforska avstickare runt sjön Tisnaren, resultatlöst.

När dagen hade passerat lunch startade vi upp appen Park4Night igen och letade upp en plats intill sjön Fläten. Nu ville vi göra annat än åka bil så vi la all vår tilltro till andras omdöme. Och nu hade vi tur. Till att börja med mötte vi en tysk husbil på den lilla, trånga vägen fram till platsen och när vi kom fram visade det sig att platsen var helt tom (förutom några fiskare). Härligt! Här fick vi efter tidigt middag, svampjakt och SUP-åkande en skön kväll…med solnedgång. ❤️