Ställplats,  Värmland

Påsk i Värmland

När vi, tillsammans med Pia och Stefan, började prata om påsk i husbilen kom Värmland upp som ett intressant val. Många möjligheter till fricamping, fina omgivningar och en hel del event på gång. Vi hann dock ändra oss till Öland….och sedan Dalsland….för att, efter att ha konsulterat vädergudarna, återgå till Värmland. Inga planer spikades, inga platser förutbestämdes. Vi gör det vi känner för, enades vi om.

Vi kom iväg rätt tidigt på skärtorsdagseftermiddagen. Ännu tidigare var Pia och Stefan. När vi tog kontakt var de i Örebro och vi i Arboga och när vi var i Örebro var de i Karlskoga. Jag messade Pia ”sväng ner och kolla om det finns lediga platser på ställplatsen vid Boforsudden. Om ni tycker den känns okej, håll en plats åt oss”. De kollade, gillade och behövde aldrig ta upp en strid om platsen intill då vi rullade in någon halvtimme efter dem. Efter sushimiddag (ja, igen…..jag älskar sushi) umgicks vi inne hos Pia och Stefan. Inte heller denna gång lyckades jag pallra mig upp till Karlskoga centrum då ställplatsen ligger naturskönt och det är uppförsbacke åt det håll alla intressanta butiker finns.

På långfredagen körde vi de få milen till Kristinehamn. Vi hade bestämt att övernatta på ställplatsen i gästhamnen men innan vi åkte dit körde vi några kilometer utanför stan till Husbilslandet och deras jippohelg. Vi gick in och ut i husbilar, mest Knaus och Morelo då Husbilslandet är återförsäljare för dessa märken. Vi åt lite våfflor och köpte tävlingsrätt i ett lotteri där vinsten gick till Barncancerfonden och sedan vände vi åter mot Kristinehamn. I gästhamnen fick vi nöja oss med en plats på gräsmattan intill minigolfbanan då de 37 elplatserna var fyllda. Trots att vi inte fick vare sig el eller särskilt bra platser och fick fylla vatten med vattenkanna då systemet fortfarande var fryst debiterades vi 185:- för övernattningen. Vi var ändå nöjda med vistelsen. Mycket tack vare det fantastiska vädret som gjorde att vi kunde sitta ute i flera timmar men även på grund av den jättegoda mat vi åt på den asiatiska restaurangen precis intill ställplatsen. Paltkoma gjorde att kvällen blev ung.

Påskaftonen började vi med en matmarknad inne i Kristinehamn. Matmarknaden var rätt liten men vi hittade ändå lite olika närproducerade och ekologiska produkter att stoppa i kylskåpet. Sedan drog vi vidare. Karlstad var målet. Första stoppet blev på den husbilsparkering som ligger intill Mariebergsskogen. Njaaaäää…..även om den var gratis (men luddigt skyltat med 24 timmars fri parkering för husbilar på ena skylten och campingförbud på andra) och hade bra närhet till en av stadens oaser var det ändå bara en parkering. Osexigt på nåt sätt. Vi körde vidare….till en parkering mitt inne i stan, som säkert är bra om man är intresserad av Karlstad (det var vi inte denna gång) men som nu bara kändes trång och skabbig. Sedan körde vi till ytterligare en parkering, denna intill en liten sjö. Där stod det redan två husbilar…..och mängder av sopor och skitiga grushögar, vi körde vidare. Nästa plats vi testade var en badplats vid ett friluftsområde….som var belägrat av ett ambulerande tivoli. Nu tröttnade vi på Karlstad. Istället körde vi ut på Hammarö, till badplatsen Getingberget. Där dukade vi upp en påskbuffé och tillbringade kvällen med spel och skrammel.

Till påskdagen hade vi bestämt att komma iväg tidigt och det gjorde vi, i våra mått mätt. När vi var halvvägs till nästa övernattningsplats ringde det i Majks telefon. Husbilslandet hade summerat sitt Barncancerfondlotteri (man skulle gissa hur långa sträcka ett gäng cyklister orkade trampa på en träningscykel) och Majk hade vunnit tredje pris, ett bord och två stolar. Vi var bara några mil ifrån och gjorde en avstickare ut till dem igen för att hämta priset. Något senare än tänkt (vi som var uppe tidigt) körde vi in på ställplatsen vid Bjurbäckens sluss i Storforsen strax norr om Kristinehamn. Även denna dag var varm och vacker, vi satt ute i solen i flera timmar. Efter en power nap och middag körde vi music quiz tills vi stupade i säng.

Annandagen var också solig och fin. Vi satt i solen hela förmiddagen men sedan kom verkligheten ikapp och vi packade oss hemåt. Tack för ännu en härlig helg Pia och Stefan!