Öland,  Ställplats

Skördefest – Öland

Vi hade planerat för skördefesten sedan vi var där förra året. Pia och Stefan skulle hänga med, matlista var skriven, semester inlagd…..och så kör yngsta sonen, lördagen innan, rakt in i en betonggris med moppen och bryter av och sliter loss vänster nyckelben. Operation, nätter i smärta, vabb av tonåring. På tisdagen, timmarna efter operationen, pratade vi så klart om att ställa in vår resa. På onsdagen mådde han bättre och på torsdagen började vi trappa ner på morfintabletterna. Skulle vi våga följa läkarens råd att han skulle må bättre av att röra sig? Klart vi vågade. Jag åkte och handlade sushi, goda drickor, smarriga snacks och fyllde kylskåp och skafferi med sånt jag vet att han älskar och när Majk kom hem vid arton stuvade vi in allt i husbilen och körde söder ut.

Strax norr om Mönsterås kommer vi ikapp Pia och Stefan. Tillsammans rullar vi över bron och ner till Eriksöre där vi vet att det finns en bra ordnad ställplats intill den fina bygatan. Vi hinner med något glas vin medan vi planerar morgondagen sedan somnar vi vaggandes av kraftig vind i husbilssidan. Så mysigt!

På fredagen går vi längst den långa marknadsgatan i Eriksöre. Jag inhandlar lite betongprylar och höstblommor. Efter en strömmingsmacka betalar vi 100 kronor för övernattningen på den tillfälligt iordningställda åkern och kör vidare. Först stannar vi till i Mörbylånga och dess ostfestival. Sedan drar vi vidare och stannar vid Albrunna där jag, som vanligt, frossar i pumpor. Efter det stoppar vi i Ventlinge. Löktavlan måste så klart beskådas men för övrigt hittar vi inget som imponerar. Nu börjar klockan bli sen eftermiddag, dags att leta ställplats. Grönhögen! Vi har bott där för nåt år sedan (förra året var ställplatsen stängd) och visste att platsen kunde leverera. Även denna gång fick vi platser precis intill havet. Det var riktigt skönt att sitta ute i höstsolen och njuta av doften från hav och tång…..i nån timme. Sedan gick vi in till Pia och Stefan och avrundade dagen med härligt småplock och smarrigt vin.

På lördagen fortsatte vi vår skörderesa. Bara nån mil längre söderut ligger Ottenby. Vi besteg inte, men besåg i alla fall, långe Jan. Efter att ha muttrat om fågelskådare, spanat in sälar och tagit selfies intill den fina fyren vände vi norrut igen, nu på öns östra sida. Precis som för ett par år sedan svängde vi av för en titt på Eketorps fornborg och precis som då var det fritt tillträde men alla byggnader inne i borgen var stängda. Vi hörde flera besökare snopet förundras över att det inte var öppet denna helg, för besökare var det gott om. När vi fortsatte norrut hade vi blivit riktigt hungriga. Kroppkakor stod på dagens meny. Självklart skulle de ätas på Aronstorp strax utanför Färjestaden. Kön ringlade lång men det fanns en ”kiosk” som sålde färdiga kroppkakor styckevis. Vi bunkrade upp och hoppade in i husbilarna igen. Några kilometer senare satt vi, åter igen med havsutsikt, vid Bläsinge hamn och mumsade. Bläsinge fick även bli vårt stopp för natten. Vi hade några trevliga timmar tillsammans innan vi åter somnade till svajet från kraftig vind och ljudet av vågor.

Innan vi skildes åt på söndagen bestämde vi att nästa år ska vi övernatta ute på stora Alvaret. Vi kom även fram till att vi har en hel del resor kvar för att hinna se allt som erbjuds under skördefesten. Förr gillade jag Öland på sommaren men numer anser jag att hösten är den bästa årstiden att besöka ön.