Husbilssnack,  Östergötland,  Ställplats

Göta kanal

När vi har bestämt oss för nåt, ja då är det inte mycket som stoppar oss. Nu var det iofs inte bara vår vilja som rådde utan vi hade även lite vanlig bonnröta. En Kabe Travelmaster 750 WL -07 dök upp bara några dagar efter vår första husbilsresa. Vi hade förmånen att även få låna, och testköra denna husbil. Men vi visste båda två, redan innan vi hade lämnat garageuppfarten, att denna husbil måste bli vår. Kärlek vid första ögonkastet.

Vi har hört mycket gott om Göta kanals ställplatser, de har fler. En lagom helgtripp skulle vara nedåt Söderköping. Vi tog sikte på Mems sluss som är infarten till Göta kanal från Östersjön. Självklart var ställplatsen fylld till bredden så här en fredagseftermiddag i augusti. Vi körde vidare emot Söderköping, där det finns fler ställplatser med förhoppningsvis lediga platser, och hittade en grusplan med rätt många husbilar men ändå med lediga platser. Ställplatsen ligger några hundra meter österut sett från slussens lilla butiks- och restaurangområde. Alldeles lagom promenadavstånd för mig som är rätt lat. Men närheten var den enda bekvämligheten denna nya ställplats erbjöd. För de 185:- vi swishade fanns varken el, tömning eller fyllning på ställplatsen. Eftersom ställplatsen var alldeles nyanlagd får man hoppas att den kommer erbjuda mer framöver.

Då vädret inte var något vidare och ställplatsen, trots sitt läge precis intill kanalen, var rätt trist valde vi att åka vidare på lördagen. Vi tog sikte på ytterligare en ställplats längst Göta kanal, den i Borensberg. Vi hade nu förstått att om vi ville ha en fin plats var vi tvungna att vara ute i god tid. Alltså blev det ingen lång sovmorgon och seg frukost. Upp, ät, packa ihop, åk! När vi nådde Borensberg var elplatserna i det närmaste fullbelagda men en husbil såg ut att packa ihop. Jag gick fram till dem och frågade om de var på väg. Mycket riktigt skulle de åka om bara några minuter. Medan de packade ihop det sista gick jag in i hamnkaféet och bokade upp och betalade 185:- för plats 4. När vi senare under eftermiddagen tog en långpromenad i solskenet upptäckte vi att det fanns en bra plats att övernatta gratis vid mitt emot den ställplats vi hade valt. Det fanns även ytterligare ett stort antal ställplatsrutor med jättefin utsikt över kanalen, dock utan el.

På söndagen svängde vi på hemvägen in på Brunneby musteri och köpte äppelmust, fläder- och citrondricka, kalvdans och godis i strutar. Även om just denna utflyktsplats hade en rejäl parkeringsplats känns det ändå som så mycket enklare att göra små stopp med husbilen än med Haciendan (även om vi ofta tråcklade oss in på alla möjliga platser).

När vi kom hem hade vi beslutat oss för att lämna in vår husvagn och istället köpa oss en husbil, denna husbil.