Intill Kinda kanal
Fricamping,  Östergötland,  Ställplats

Kinda kanal

Nu har vi byggt, byggt och byggt i flera månader och äntligen börjar vi se att timmarna ger resultat. Det firar vi så klart med en långhelg tillsammans med vänner. Eftersom vännerna kommer från Trollhättan och Uppsala enades vi om att mötas någonstans på mitten. Och då ingen av oss har upplevt Kinda kanal blev valet lätt. Spännande med nytt att se. 👍🏻

Då vi nu hade en långhelg framför oss, med hjälp av kristihimmelfärds klämdag, reste vi hemifrån redan onsdag kväll. Vi hade två olika platser avtalade med Mattias och Bibbi, Slattefors sluss och Sturefors naturreservat. Vi valde att först spana in det sistnämnda och tyckte på plats att det var fin omgivning och perfekt som övernattningsplats. Vi hann bara komma i ordning så blinkade det till på bron över kanalen. Mattias och Bibbi rullade in. Ett kärt återseende avslutades inne i vår lilla van. ❤️

På torsdagsförmiddagen tog vi en långpromenad i det fantastiska eklandskapet vi hade som fondvägg genom bakdörrarna. Göken gol i alla väderstreck, gullviva, smörblom och vitsippa bildade färgglada hav och det prasslade så mycket av orm att vi höll våra hundar i kort koppel under hela promenaden. Nu kändes det äntligen som vår. Efterlängtat!

Kinda kanal är 8 mil lång, men med tre hela dagar att köra blir dagsetapperna inte särskilt långa och mellan våra övernattningsplatser var det inte många kilometer. Ändå hann vi med både ett slottsbesök och ett härligt glasstopp. Stafsäters gårdsglass bjöd bland andra på glassmaker som mesost och fattiga riddare. Ingen av oss var tuff nog att våga smaka men kola & salt, romrussin och apelsinsorbet slank ner. Sockerstinna fortsatte vi mot vår övernattningsplats – Hovetorp slussar. Tyvärr låg ställplatsen där precis intill en kraftstation. Otroligt osexigt läge. Den röriga båtupptagningsplatsen gjorde inte saken bättre. Näe, detta betalar vi inte 225 kronor för. Det vi däremot betalade den summan för var den mycket mindre och lugnare ställplatsen intill Hamra sluss bara några hundra meter bort. Där tog vi nu stopp för dagen och njöt ute i solen av både lunch och middag. Kvällen avslutade vi med spel och skratt…samt ett samtal till Pia & Stefan där vi övertalade dem att slå oss följe på fredagen.

Fredag morgon badade i sol. Vi åt frukost utanför bilarna, duschade i det lilla servicehuset och packade sedan ihop och drog vidare. Vi kom inte långt innan vi tog en paus. Bjärka-Säby och dess kulturmärkta fornhem fick ett besök. Supermysig miljö mitt i ännu ett eklandskap…och ytterligare ormbäbisar med huvudet på skaft. Nästa stopp blev vid Fresons bageri och trädgård några kilometer från Rimforsa. I ”bageriet” köpte vi kalvdans och tomatmarmelad och i ”trädgården” köpte vi tomat-, basilika- och zucchiniplantor. Dessa öppna lantgårdar inbjuder verkligen till köp.

Vi hade planerat att övernatta vid Rimforsas fina badplats men när det nu hade mulnat och väderrapporterna pratade om regn dagen efter valde vi istället att åka till lördagens övernattningsplats, Trollegater, för att få uppleva den i torrt väder. Väl på plats stegade vi direkt upp till de breda sprickor inlandsisen sägs ha skapat i berget. Vi gick både nere i ”gaterna” och uppe på berget. Att klämma sig ner i grottorna väntade vi dock med då Pia & Stefan nu var på ingång. Tillsammans bullade vi upp olika småplock att stärka oss med innan halva gänget återvände upp till grottorna medan andra halvan startade en brasa i det fina eldhuset och sedan pimplade bubbel (gissa vilka som gjorde vad?). I det där eldhuset blev vi sedan sittande. Fredag kväll åt vi älggryta tillagad över öppen eld, lördag morgon åt vi bacon och ägg tillagad över öppen eld, lördag lunch grillade vi korv och stekte fläskpannkakor över öppen eld och lördag kväll grillade vi burgare över öppen eld. Där emellan pratade vi i mun på varandra, skrattade högt, spelade olika spel och njöt av varandras sällskap. När eldhuset på söndagsmorgonen invaderades av en fikande motorcykelklubb insåg vi att vår helg tillsammans var över och vi styrde åt olika håll.

Tack för en supermysig helg Mattias & Bibbi och Pia & Stefan.  ❤️

PS: Mattias har gjort en film över resan. Den kan ses här: https://youtu.be/S5Tg-1HBWkw