Campingplats,  Fricamping,  Gästrikland,  Ställplats,  Uppland

Kristihimmelfärd – långhelg igen 👍

Inför denna långhelg hade jag lagt upp en trevlig rutt längst Dalslands kanal. Några festliga evenemang, nåt spännande att uppleva och flera intressanta övernattningsplatser. Eftersom vi, som vanligt, kom iväg efter middagstid stannade vi redan i Arboga för att ta en snabb hamburgare. Majk passade på att uppdatera sig i väderappen och muttrade sedan om att det troligtvis skulle regna ett par dagar i Dalsland…….men på östra sidan såg det ut att bjudas på sol. För oss är det inte svårare än så att byta planer. Vi ändrade väderstreck och la om vår rutt i ett nafs. När solen började gå ner körde vi in på den stora p-platsen som tillhör Skoklosters slott. Tillsammans med några andra husbilar tog vi natt.

På morgonen vaknade vi tidigt till en fantastisk dag. Platsen var jättefin men vi ville ändå vidare. Då vi aldrig har varit i Uppsala (mer än på genomresa och ett hastigt besök hos veterinären på universitetsdjursjukhuset) ville vi nu spana in staden. Staden ville dock inte spana in oss. Det fanns inga vettiga ställplatser och många gator var dessutom avspärrade för något cykellopp som precis skulle gå av stapeln. Vi drog vidare. Efter en snabb sväng förbi Kärleksudden i Norrtälje (den utmärkta ställplatsen visade sig vara en rätt trist p-plats) bestämde vi oss för att åka upp till Grisslehamn.

Ställplatsen i Grisslehamn var så klart full men uppe på den bakre parkeringen, avsedd för Eckerölinjens passagerare, fanns det gott om platser trots att det även var gott om husbilar. Vi backade in på en ledig ruta, betalde 30:- i p-avgift och satte oss sedan och lapade sol utanför vår husbil. När det började kurra i magen promenerade vi ner till hamnen för en smaskig räksmörgås och en skål fantastik fisksoppa på hamnkrogen L8. När vi ett par timmar senare gick tillbaks till husbilen hade de passagerare som hade åkt 10-färjan kommit tillbaks och de som skulle med 15-färjan hade lämnat parkeringen och var ute på havet. Vi satte oss åter utanför husbilen för att njuta av vårsolen då någon plötsligt sa vårt namn. Det visade sig att Thomas (och Anne, Pelle & Gun) stod parkerade precis runt hörnet. Vi tillbringade flera timmar i deras sällskap, mycket trevligt.

Morgonen efter steg vi bara ur sängen, duschade och tog en snabb kaffe innan vi gick ner till terminalen och checkade in på M/S Eckerö som skulle ta oss på en dagskryssning över till Åland. Där åt vi en lång brunch, shoppade i ”taxfreen” och slappade innan färjan åter var i land klockan 15. In med alla påsar i husbilen och ett snabbt hejdå till gänget från gårdagen sedan drog vi vidare.

Någon timme senare svängde vi av till Österbybruk och tog in på Simbadets camping. För 250:- fick vi en trevlig tomt på en naturskön camping. Servicehusen var väl inte de nyaste men allt var rent och campingvärden tog emot oss hjärtligt. Vi åt en god middag, promenerade en sväng och blev sittande ute tills solen försvann ner bakom skogen. En fantastisk kväll!

Morgonen efter fyllde och tömde vi alla tankar och drog vidare innan klockan hade slagit 10. Målet för dagen var Gysinge bruk. Vi har svängt förbi där vid ett tidigare tillfälle men inte hunnit utforska området, nu var det dags. När vi kom fram betalade vi 200:- för två av sex ställplatsrutor (Mattias & Bibbi var på väg), plockade fram ljuslyktor och utemöbler. Precis när Mattias & Bibbi hade parkerat intill oss kom ställplatsvärden ner och bad om ursäkt, en helikopter skulle bespruta området mot mygg och behövde ha ställplatsen som landningsplats. Kunde vi tänka oss att ställa oss på udden precis intill? Det var ju en superfin plats. Klart vi kunde! Vi tog sedan en promenad på bruksområdet, åt en räkmacka på fiket, slappade i solen, grillade en mumsig middag och spelade tärning innan vi gick in för att spela ett annat spel och kolla på Mellon. Vi hann dock bara börja spela då det knackade på dörren och Björn och Anneli syntes i dörrhålet. De hade sett på Facebook att vi var i Gysinge och då de bor bara 20 minuter bort hade de slängt sig i bilen för att överraska oss. När de åkte hemåt igen var det bara omröstningen kvar att se på Mellon. Tappra som vi var tittade vi på den innan vi tog kväll och kröp ner i våra sängar till ljudet av den dundrande forsen utanför.

På söndagen satt vi i flera timmar och pratade ute i solen men till slut var det dags att runda av och tacka för en rolig helg i underbar grönska och soligt väder. Sverige är verkligen fantastiskt när hon visar denna sida. ❤️