Fricamping,  Södermanland

Malmamarken och Blaxsta vingård

Så var det fredag igen och efter en tuff vecka på jobbet med mycket jobb och en extrem hetta som tär på allt och alla var det skönt att komma ut med husbilen igen, var ju trots allt ett tag sedan vi var ute. 😉 Hem efter jobbet för att hämta upp Eva som stod i stand by och sedan styrde vi mot Malmköping och deras årliga marknad. Tidigare i veckan hade vi hört att dom lagt för stenar i skogsdungen där vi stod förra året. Då stod det ett tiotal husbilar uppbackade i denna skogsdunge och flera gånger under fredagkvällen for Malmköpings campingägare förbi på sin fyrhjuling. Jag förstår att han vill få in så mycket pengar som möjligt men vi är inte intresserade av att betala 400:- för ett halvt dygn. När vi kom fram till Malmköping chansade vi ändå och svängde upp mot Malmaslätten. Det fanns gott om utrymme på den tillfälliga parkeringen så vi backade in på en plats i ytterkanten av parkeringen. Då det, mycket riktigt, låg stenbumlingar i den skogsdunge vi övernattade förra året fick det bli så här istället.

Vi åt en god sallad i den varma (heta) sommarkvällen utanför husbilen innan vi tog ett varv inne på marknaden lite snabbt. Samma bös som vanligt och absolut inget alls lockade till plånboksryck så vi bestämde oss för att knalla ner till Trädgården som ställplatsen utanför Malmköpings camping kallas där vi sett tidigare i veckan att våra vänner Thomas & Anne stod. Vi fann dem snabbt och som vanligt kring Thomas & Anne var det en massa goa människor. Efter en massa surrande i den sköna kvällen med en del gott att dricka promenerade vi hem till husbilen igen och tog kväll.

Dagen efter vaknar vi av att någon bankar på husbilsdörren och jag for upp ur sängen för att mötas av min kollega Anders med sällskap som sett oss och var kaffesugna. Självklart kokades det kaffe och serverades frukost i husbilen för att sedan besöka marknaden tillsammans. Som jag skrev tidigare, bös, bös, bös och mera bös är det man i huvudsak säljer men Eva lyckades göra ett par fynd i alla fall … ja fynd och fynd kan väl diskuteras men är man ett hårdkokt Ernst-fan räknas det kanske som fynd. 🙂 Efter ett par timmar tar vi farväl av sällskapet och styr husbilen mot Flen och Blaxsta vingård närmare bestämt. Eva hade gjort en del forskning kring detta och tro det eller ej men hon har hittat en vingård mitt i Södermanland. Trots att jag bott i Södermanland större delen av mitt liv hade jag inte en susning om att det fanns en vingård här.

Dryga halvtimmen senare svänger vi av riksväg 221 mot Nyköping och möts av vinrankor och en riktigt idyllisk gård mitt i ingenstans. Vi blir hänvisade till att parkera husbilen precis i anslutning till vinfabriken där det är plant och fint och får plats 3-4 husbilar förvisso helt utan faciliteter men vi har ju allt med oss som vi kan tänkas behöva.

Klockan har passerat lunch så Eva fixar ordning en sillunch i husbilen medan jag tar Ludwig på en VP. Efter lunchen blir Eva opasslig (migrän) strax innan den inbokade guidningen på gården ska ske så hon intar ryggläge i husbilen medan jag och ett litet sällskap på ca 10 personer blir runtlotsade på gården av ägarinnan Ulrika. Historia kring gården samt naturligtvis vin och tillverkningen av det avverkas. Det finns cirka femtio vingårdar i Sverige berättar hon entusiastiskt för oss och berättar att dom flyttade till Blacksta från Toronto, Kanada för arton år sedan med ett par vinrankor i resväskan och kom över denna gården. Idag tillverkar man framgångsrikt vin på gården ihop med vanligt traditionellt jordbruk såsom spannmål. Detta är Sveriges första vingård för övrigt. Gården med anor från 1500-talet ligger verkligen idylliskt alldeles intill sjön Torpsjön. Utefter sluttningarna kan man inte undgå att det produceras vin här eftersom det spirar lågväxta vinrankor runt det gamla renoverade fodermagasinet som idag är omgjort till hotellrum. Att Göran och Ulrika valt att hålla ner vinrankorna är för att då tar man till vara på fler soltimmar fram på hösten när solen står lågt och förlänger därmed säsongen för druvornas mognad. Vi får även följa med in i hjärtat på gården, själva fabriken där hon varmt berättar om vin, tillverkning samt historia kring vin. Fabriken är inhyst i en omsorgsfullt omgjord ladugård från 1600-talet. Där tillverkar man Merlot, Chardonnay och såklart sitt välmeriterade isvin som man vunnit fyra VM-guld med.

Efter guidningen är det dags för underhållning som består av fyra stand up komiker som förgyller den sköna kvällen med skratt samt att man får chans att smaka lite viner från deras egna produktion tillsammans med en tallrik tilltugg som består av ost, prosciutto, oliver etc. Jag själv väljer ett glas Merlot eftersom jag föredrar rött vin och den smakade naturligtvis väldigt gott. Det var så klart inte jätteroligt att gå på visningen och underhållningen på egen hand men värdparet tog mycket väl hand om mig. Tillbaka i husbilen har Eva piggnat på sig lite grann och strax efter vi lagt oss hör vi ett ljud vi inte hört på hela sommaren. Regnet har kommit till Sverige och vi somnar skönt till det smattrande ljudet på husbilstaket.

Vi vaknar upp söndagsmorgonen till strålande solsken igen och vi promenerar upp till restaurangen där frukostbuffen står serverad med godsaker främst från egna gården eller intillliggande gårdar. Vi förser oss med diverse gott och slår oss ner på uteplatsen där vi avnjuter frukost med en underbar utsikt över sjön och vinrankor medan båda ägarna håller oss sällskap och bjuder på sig själva och sitt liv som vingårdsägare. Detta är förmodligen årets bästa frukost vill jag påstå. Efter frukosten tackar vi ägarna för en trevlig upplevelse och utsökt värdskap, vi plockar ihop i husbilen och styr motvilligt ut från Blaxsta vingård men kan lova att vi kommer tillbaka. Det är verkligen underbart att träffa människor som så öppenhjärtat och entusiastiskt berättar om sitt liv, sin vardag samt sitt leverne.

Är ni mer intresserade av Blaxsta vingård så hittar ni mer information på www.blaxstawine.se