Fricamping,  Södermanland,  Ställplats

Malmköping & Trosa

När vi packade ur husbilen i söndags sa vi, nästa helg stannar vi hemma…..men mitt på fredagsdagen fick jag ett mess av Majk, det ska bli vackert väder i helgen, ska vi?
Självklart!

Vi behövde packa mat, kläder och necessärer men även bädda rent, dammsuga och torka golvet då det inte var gjort sedan vår semesterresa. Vi räknade med att komma iväg senare än vanligt och bestämde därför att bara åka ”nästgårds”, till Malmköping och den för helgen stora marknaden. Nu blev vi klara snabbare än beräknat så redan runt åtta var vi framme i Malmköping. Jag hade längst vägen tittat på Malmköping campings hemsida (vi har bott där tidigare, det är en fin camping) för att kolla om de hade platser lediga. Det hade de, men till priset 495:-/natt (marknadspris). Vår plan var att dyka upp sent och åka tidigt, campingpriset kändes inte som väl investerade pengar. Istället körde vi in på marknadsområdet och precis i utkanten av den stora, tillfälliga parkeringen parkerade vi i skogsbrynet tillsammans med ett par andra husbilar. Då marknaden och tivolit inte stängde förrän 24 hann vi både flanera bland stånden, äta kebab och lyssna (nåja) på Svenne Hedlund. När vi gick och la oss hade tivolit precis släcks ner. Vi räknade med att bli störda under natten men på morgonen hade vi inte alls märkt av att det var Malmköpings största partyhelg.

Dagen efter öppnade marknaden 10. Nya besökare strömmade in under hela förmiddagen. Vi tog en vända till bland stånden, köpte lite krimskrams och började diskutera att resa vidare. Vi tittade på väderkartan och Trosa, en timme bort, såg ut att få vackert väder hela dagen. Stolarna snurrades och vi drog vidare.

Två timmar senare, eftersom Majk programmerade gps:en på den vackra vägen istället för den snabba, körde vi ner i Trosa hamn. Trosa har flera ställplatser men vi hade ändå förberett oss på att alla skulle vara fulla så här en solig, lördagseftermiddag i slutet av juli….och det var de. När vi passerar sista husbilen, på den ställplats som ligger intill bron ut till campingen (vilken hade satt ut en skylt med FULLBELAGT), sträcker paret som sitter utanför upp sina händer och gestikulerar. Vi stannar och hör efter vad de vill. ”Vänta, husbilen ni precis passerade ska åka alldeles strax!”. Några minuter senare har vi parkerat, betalat hundra kronor och ställt ut våra solstolar.

Lite senare går vi den korta vägen, förbi sjöbodar och små butiker, upp till lilla, söta Trosa för en sen lunch på en solig veranda. Kvällen tillbringar vi dock inne i husbilen framför tv:n, vilket också är rätt mysigt….särskilt när man inte har gjort det på över en månad.

På söndagen är vi inte sista husbil att lämna Trosa, men tack och lov inte heller första. Då vi inte vill åka hem riktigt ännu åker vi istället till Öster Malma slott i Nyköping. Där tar vi en mysig promenad längst deras viltstig. Grävlingarna har gömt sig i sitt hägn (om de ens finns där) men vid vildsvinshägnet kommer vi nära flera vuxna vildsvin och en hel skock med smågrisar. Så söta….på håll!