Fricamping,  Närke,  Ställplats,  Västmanland

Örebro spökvandring & Hjälmare docka

Det sköna med att ha husbilen hemma på garageuppfarten är att när andan faller på bara kunna slänga in kläder efter väder och aktivitet, mat för det tänkta behovet, fylla upp vattentanken och sedan dra iväg. Vår anda föll på även denna helg.

Vi siktade in oss på Örebro med en plan att äta middag på stan. När vi tankade i Arboga kurrade det dock så hårt i våra magar att vi gick in på en av snabbmatshaken och fyllde våra bukar med en buffé av taco, lasagne och pizza. Okej, det var inte äckligt men då vi senare på kvällen promenerade förbi ett stort antal bra restauranger inne i Örebro ångrade vi oss bittert.

Vid tidigare örebrobesök har vi övernattat i Ånnaboda, vid Gustavsvik och vid småbåtshamnen ute vid Naturens Hus. Nu ville vi stå mer centralt. Enligt tips kunde man stå på parkeringen vid Hamnplan men den visade sig vara både för liten och proppfull. Vi fortsatte istället några hundra meter längre bort och hittade en lugn plats precis intill den stora och fina park som ligger mellan Wadköping och citykärnan. Majk plockade ner cyklarna och vi cyklade på bara några minuter in till stan.

Stan var fylld av folk, liv och rörelse. På en av krogarnas utescen var det en konsert med något coverband. Välkända låtar strömmade ut över hela staden. Vi promenerade omkring på de upplysta gatorna och njöt av den kontinentala stämningen innan vi satte oss på en uteservering och beställde in öl. När ölen var slut var klockan nästan 23. Vi gick över bron till Örebro slott för den förhandsbeställda (jag köpte biljetter på nätet) Spökvandringen. (www.visitorebro.se/sp%C3%B6kstaden/aktiviteter/sp%C3%B6kvandringar-f%C3%B6r-barn/) Vi och ett fyrtiotal andra blev sedan i flackande stearinljus-ljus visade allt från den spökande vinden ner till tortyrkammaren i källaren medan de två guiderna berättade historier hämtade ur verkligheten (vi har inga foton då man inte fick fotografera på eventet). Två timmar senare cyklade vi (jag tittade nog mer bakåt än framåt då vi cyklade genom den stora parken) tillbaks till husbilen och kröp i säng.

När jag vaknade hade himlen öppnat sig på vid gavel. Vi stod under stora träd som gjorde vattendropparna, som hamrade mot taket, ännu hårdare. Inne i husbilen var det dock både torrt och varmt och jag låg kvar i sängen och njöt av att inte ha bråttom någonstans. Två timmar senare kokade jag kaffe och knuffade igång Majk. Efter frukost gick vi in i Wadköping, som vi stod parkerade intill, tittade i de olika små museerna och shoppade lite krims krams och fikabröd. Vi fick sedan springa tillbaks till husbilen då den vackra sommarförmiddagen plötsligt bytte skepnad och regnet vräkte ner.

Jag har velat besöka den tillfälliga titanicutställningen i Örebro sedan jag såg reklamskylten i våras (trots att Majk säger att en ung Leonardo diCaprio inte ingår i biljettpriset!!!) . Tiden för utställningen börjar löpa ut och då jag har hört att det är smidigare att boka biljetter på nätet hade jag gjort det med enda krav att vi behövde passera in någon gång mellan 12 och 14. Eftersom det fortsatte regna hängde vi på låset och då vi tydligen inte var de enda som ville in i lokalen just då fick vi, trots förköpta biljetter, stå i kö i nästa 50 minuter. Väl inne i den stora utställningen gick vi den 90 minuter långa audioturen och blev helt uppslukade av de olika historierna och miljöerna från det stora fartyget och den tragiska olyckan (vi har inga foton då man inte fick fotografera på eventet).

När vi kom ut igen hade det slutat regna. Solen sken och det var riktigt varmt. Vi hade inga vidare planer men beslutade oss för att stanna i Örebro ytterligare en natt. Vi har vid tidigare besök varit ute vid Naturens hus och noterat att det finns flera stora parkeringsfickor i den fina miljön. Nu när vi åkte dit tyckte vi att den parkering som tillhör Alnängsbadet såg mest inbjudande ut. Det stod dessutom redan några husbilar där, det kändes helt okej att stanna där för natten.

Solen värmde verkligen nu. Vi tog ut ett par stolar och satt och njöt i eftermiddagssolen. Precis intill den plats vi hade valt fanns en liten eldstad. Två yngre kvinnor satte sig där, pratade högljutt och startade en brasa. Mysigt, tänkte vi……tills det rullade in en bil med en man som slöt upp med kvinnorna…och sedan ytterligare en bil med en man……och ytterligare en bil med ett äldre par. Vi smygtittade lite på deras skruttiga fordon och blev inte direkt överraskade att de hade bulgariska regskyltar. Det förtog lite av den mysiga miljön. Nej, de störde mig absolut inte, de skötte sitt matlagande över den öppna elden och satt mest och stirrade rakt ut, men jag blev lite illa till mods. Majk, som är rätt van med mig och mina fixa idéer, frågade mig om jag ville åka någon annanstans. Det ville jag!

Strax före åtta vek vi in på ställplatsen intill Hjälmare docka. Vi hann precis betala de 150:- det kostar för en övernattning med el innan fiket som ansvarar för ställplatsen stängde. Natten här har varit lugn och skön. Majk sover fortfarande. Jag har tänt lite ljus, dricker kaffe, tittar på morgon-tv och slösurfar. Ute regnar det, ett behövligt, ihållande regn. Jag ser fram emot en skön söndag.