Italien

Sirmione

Igår efter avslutad fruskost i centrala Verona och kort på den obligatoriska balkongen … ja den är öppen på dagtid och man kan även besöka Giuliettas hus som är museum men detta skippade vi så cyklade jag och Eva tillbaka till ställplatsen och gjorde klart det sista före avfärd, fyllde och tömde vatten i husbilen.

Ett par minuter senare var vi uppe på Autostradan och hade satt kurs mot ett av våra små paradis i Italien som vi gärna återkommer till. Sirmione, och nu när vi har husbil hade vi bestämt oss för ställplatsen ett par stenkast från borgen. När vi närmar oss Gardasjön går det snart upp för oss att det är lördag och ALLA italienare ska till Gardasjön och bada, utmed Autostradan lyser det på stora tavlor att det är kö vid Dezancano men det gör inget eftersom vi ska av lite tidigare tycker vi, när vi svänger av Autostradan tar det tvärnit ett par hundra meter innan vi kommer fram där man ska betala sin färd på vägen. Två vägar går ihop i samma betalstation plus att en holländare fastnat i den ena stationen så den stängs och fyra filer ska ihop i två dessutom blockerar den vänstra filen dom som har Telepass (dom som slipper betala vid stationen) det italienska trafikkaoset är ett faktum, det tutas, gestikuleras etc.

Vi anlände strax före lunch normal svensk tid och det fanns som tur var ett par platser lediga precis intill Gardasjön med endast ett promenadstråk som skiljer ställplatsen från sjön.

Jag gick och rastade Ludwig lite snabbt på parkeringsplasten i värsta rushen med folk, tror halva Italien ska besöka Sirmione just denna denna dag. Solen steker på som aldrig förr och termometern visar 37°C i skuggan så ett dopp är sannerligen på sin plats. Vi såg en park där det låg lite folk och solade och badade när vi åkte ner mot Sirmione så vi packar lite badkläder och hoppar upp på cyklarna och trampar bort till den. Väl framme så doppar vi oss i den svala och sköna Gardasjön, stället är inte vidare badvänligt men det går att komma i med visst besvär även Ludwig provar på att bada i sjön även om han är mer intresserade av en död fisk som ligger vid ”strandkanten”.

Tillbaka vid husbilen gör vi oss ordning för att cykla in till Sirmione, tredje gången vi är så vi bestämmer oss för att ta oss långt ut till spetsen på halvön där det ligger en storslagen romersk villa/badhus, Grotte di Catullo, ytan på villan är 167x105m så ni förstår att det inte var någon dålig liten sommarstuga romarna hade längst ut på denna halvö. För att ta sig hit ut rekommenderas varmt att ta det lilla tåget som går från Sirmiones ytterkant, vi betalade typ 3€ för tre personer och slapp en lång uppförs backe i stekande sol.

Väl framme betalade vi entren för att besöka denna storslagna plats, 6€/person kostade det att gå in. Vi traskar runt i ruinerna av detta storslagna bygge som byggdes i slutet på sista årtusendet före kristus, man kan inte låta bli att bli imponerad av hur man lyckades bygga detta på den tiden. Efter att ha gottat oss i gamla stenrester 😉 beger vi oss tillbaka ner mot den lilla gemytliga staden för att inmundiga lite mat. Vi hitter en mysig liten restaurang där jag beställer en mycket mäktig och god fisksoppa med väldigt mycket musslor i … mumma

När vi är klara beger vi oss tillbaka till husbilen för att njuta av kvällen med lite gott att dricka framför husbilen alldeles intill sjön. Vi umgås med ett norskt par i solnedgången över Sirmione och fram på kvällskvisten tilltar vinden väldigt mycket, bortanför bergen på andra sidan sjön ser vi hur det blixtrar konstant men som tur är slipper vi oväder. Innan kvällen är till ända cyklar jag och Neo bort till Scaligerborgen från sent 1200-tal för att ta lite kort på denna i mörkret då man belyser den med strålkastare. Borgen är väl värd ett besök under dagtid då man får gå in i den. Borgen byggdes för att försvara Scailgerflottan som hade sitt fäste i södra Gardasjön. Hela orten bubblar av liv och rörelse långt in efter mörkrets inbrott och den ena efter andra märkesbutikerna/restaurangerna trängs utmed dom trånga gränderna som även trafikeras av biltrafik för boende i staden samt hotellgäster.

Till slut har blåsten tilltagit så det blir olidligt att sitta ute, så vi tackar norrmännen för en trevlig kväll och drar oss tillbaka in i husbilen där vi somnar vaggade av vinden utanför.