Utrustning i vår KABE 750WL -07
Vi får en hel del frågor angående utrustningen i vår husbil.
Jag tänkte att jag här berättar lite mer om dom förändringar vi gjort på vår redan välutrustade husbil.
Alla förändringar är gjorda med åtanke att vi ska klara oss utan campingar och ställplatser, vi vill inte välja bort en fin plats för att det inte finns el. Tankarna har gått åt att bli så självförsörjande som möjligt.
Eftersom vi har den otrevliga och otäcka erfarenheten av att få nattligt besök under tiden vi sov i vår husvagn, och vi insåg att en stor leonberger inte hjälpte, var det första vi gjorde i husbilen att installera ett larm. Marknaden sonderades ordentligt innan valet föll på ProSafe GSM/GPS. Det jag gillar med larmet är dels att vi har full kontroll oavsett om vi är i husbilen eller om den är parkerad någonstans. Skulle något inträffa, till exempel att någon bryter sig in i den, får jag ett SMS med vad som hänt samt var den är. Det finns även möjlighet att styra vissa funktioner med larmet. Bland annat kan vi tända utebelysning och starta Webaston. Man kan även logga in på en hemsida och få upp all möjlig status om husbilen, var den är, batteristatus, temperatur samt styra larmet naturligtvis om man nu slarvat bort telefonen.
Under första hösten vi hade husbilen upptäckte vi att det befintliga helljuset var minst sagt skitdåligt. Så originallamporna ersattes med LED lampor från IPF samt att tre stycken Hella Luminator Chromium monterades i fronten.
Eftersom vi använder vår husbil året om och vill välja ställen utan att tänka på att det måste finnas el upptäckte vi snabbt att 11 kg gasol går åt väldigt fort. När vi fricampade i smällkalla vintern var det ett hiskeligt släpande och kånkande på gasolflaskor. För att råda bot på detta installerade jag en fast monterad gasolflaska på 14kg från AluGas. Vi valde att montera endast en fast flaska och behålla en PA11, om vi skulle hamna så till att vi inte kunde tanka den fasta flaskan. Efter snart ett år med denna lösning har jag köpt ytterligare en 14 kilos flaska som ska monteras vid tillfälle. Reser man, som vi, utomlands kan jag varmt rekommendera detta. Precis lika smidigt att tanka gasol som det är att tanka diesel i husbilen. Bortblåst är det eviga bökandet i det lilla utrymmet för flaskorna. Det är nämligen så att det finns ett par märkliga saker med gasolanvändning; det är alltid den innersta flaskan som tar slut och det händer alltid mitt i natten. Efter ett par byten mitt i natten installerade jag en DuoControl, som är en automatisk omkopplare mellan flaskorna. I samband med detta installerade jag även Trumas gasolfilter då kvalitén på gasol kan skilja.
Jag har även sett över batteriet i husbilen. Till en början åkte det vanliga syrabatteriet på 115Ah ut och ersattes av två sammankopplade 85Ah gelbatterier. Detta fungerade bra men det fanns ytterligare förbättringsmöjlighet här så ett litiumbatteri på 80A (motsvarar ca 160Ah på ett konventionellt batteri) från EZA införskaffades och dom nyligen införskaffade gelbatterierna förpassades till garaget. Fördelen med ett litiumbatteri oavsett märke eller modell är att det går i praktiken inte att köra slut på. Alla ni som har fricampat vet hur ett dygn ser ut i husbilen. Man vaknar och tittar på mätaren för batteristatusen, under dagen kikar man ytterligare ett par gånger och sedan avslutar man dagen med att ta en titt innan man kryper i säng. Där emellan grymtar man på sin respektive att vi måste spara lite grann, lampor måste inte vara tända, tv:n måste väl inte stå på i onödan och man måste väl kunna laga mat i husbilen utan att köksfläkten går på högvarv? Efter ett halvår med EZA har dessa vanor/ovanor försvunnit helt och hållet. Vi har på tv:n precis så mycket vi vill, lampor kan vara tända för att det är mysigt och det är sällsynt att jag ägnar en tanke ens åt att kolla batteristatusen. Skulle det mot all förmodan nu ta slut och allt skulle slockna är det bara att starta bilen och låta den stå på tomgång i 15-25 minuter så har jag mer än tillräckligt för att klara natten. Detta är den främsta fördelen med litiumbatteri, det laddas 7-10 gånger snabbare än ett vanligt batteri. På tomgång laddar bilen EZAn med 70A. Vi monterade även en solpanel på 110W från Sunmex. Detta är nog det enda jag känt bortkastat vad jag gjort på bilen, den ger i bästa fall drygt 6A. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag skippat solpanelen helt. Eftersom jag och min fru älskar Italien och sommaren 2017 återigen hade bestämt att Italien skulle bli målet för semestern funderade vi länge på hur vi och framförallt vår welsh corgi skulle klara värmen. Vi vill kunna lämna honom i husbilen utan att behöva oroa oss för att han inte mår bra. Länge gick tankarna kring att installera en Truma Aventa Comfort på taket, men efter noggrant övervägande slog vi bort tanken då vi sällan står på el och vill även ha möjligheten att göra det på semestern. Återigen sökte jag runt en del när jag fick tipset om en takfläkt. Fläkten monteras i en taklucka och den drivs sedan på 12V, vilket passade oss perfekt. Tre dagar innan vi skulle ge oss iväg på semestern monterades en Fiamma Turbo Vent Premium i takluckan ovanför köket. I värsta fall får väl en AC införskaffas i Italien om takfläkten skulle visa sig helt oduglig, var min tanke. Efter våra första dygn i Italien kan vi med handen på hjärtat erkänna att den lilla gynnaren i takluckan fungera klart över förväntan. Som mest drar fiammafläkten nästan 6A, vilket är en hel del, men kör man den lite mer sansat halverar man förbrukningen. I kombination med EZA finns det nu ingen anledning till oro för Ludwig som ligger kvar i husbilen medan vi badar och stekter i den varma och sköna solen. Den kyler inte ner husbilen så som en AC gör men vi hade runt 18-20°C inne i bilen på nätterna vilket var helt okej.
Vi vill tacka Caravan AB Eskilstuna, JRLarmcenter,Awimex International AB.