Vi åt på en superb restaurang utslängd i en gränd.
Europa,  Italien,  Ställplats

Campobasso

Upp i ottan och iväg till Fabios verkstad bara ett par kilometer från campingen. Överlämning av nycklar och direktiv var närmaste bar låg sedan satt vi där och åt lång frukost innan Fabio ringde. Jag är klar! Ja, han var klar med bytet av bromsbelägg på framhjulen men handbromsen skulle inte komma förrän veckan efter och motorfelet kunde han inte alls hjälpa oss med. Suck! Vi tog ett snabbt beslut att inte invänta ny handbroms utan att istället betala Fabio 150 euro för det jobb han hade lagt ner samt betala campingen 80 euro för våra två nätter och nu ändra vår resplan söderut till att istället korsa landet över Apenninerna för att längs östkusten börja köra norrut. Amalfi och Alberobello ligger kvar. Vi lär göra ett nytt försök. 😄

Det tog ungefär två timmar att klättra upp och ner i bergen innan vi nådde Campobasso på eftermiddagen. Ställplatsen i närheten av gamla staden var inknappad i GPS:en, men när vi kom dit möttes vi av ett stängt och nedlagt område. Men tänk (och det här tror man ju inte är riktigt sant denna semester) vi hade bonnröta då en man i husbil stannade till intill oss, och jag kastade mig snabbt som ögat över honom angående ställplatsen. Han skulle inte sova där själv men kände nån och ringde denne någon, och någon sa att grinden bara var haspad och inte låst. Vi fattade inte jättemycket mer än att vi skulle köra in och ringa ett nummer. Så vi körde in och ringde numret, utan svar. Men precis då kom en bil inkörande till huset mitt emot och mannen som klev ur stirrade på oss. Jag vinkade glatt och han släpade sig över gatan och innan jag hann hälsa hade han sprutat ur sig att ställplatsen var stängd. Jag förklarade, på min knarriga italienska, att vi hade blivit hänvisade in och ju längre vi pratade desto trevligare blev han. När han undrade varför jag såg italiensk ut och jag berättade att min mamma var italienska då hade han inte längre något att sätta emot. Okej, ni får stanna, vatten finns i kranarna och utslagsbacken fungerar, kom ihåg att stänga grinden! Sedan pep han över gatan igen och gick in till sitt.

Jag och Majk tog oss upp till centro storico (den gamla staden) Där besteg vi berget med kastellet och kyrkan innan vi virrade runt bland gränderna i den mysiga staden. Många fototillfällen gavs och medan jag väntade på att Majk skulle hitta ljus och motiv pratade jag med människor som satt och njöt av den nu lite svalare luften ute i gränderna.

När mörkret hade lagt sig sökte vi upp en restaurang, som en galen britt i en av gränderna hade tipsat om, för middag. Åh, så mysigt vi hade och vilken fantastisk mat. När vi kickade oss tillbaks till vår stängda ställplats var vi otroligt nöjda och belåtna med besöket i Campobasso.