Fricamping,  Södermanland,  Ställplats,  Uppland

Caravanmässan i Kista

För några veckor sedan blev jag erbjuden fribiljetter till Caravanmässan i Kista (tack Gomer). Trots att vi var där förra året, och vi anser att denna mässa inte ger så mycket, tackade jag ja till biljetterna. Vi bestämde att besöka Kista på lördagen.

På fredagen åkte vi mot Stockholm sen eftermiddag. När vi hade passerat Enköping vek vi av vid Bålsta och lät GPS:en visa oss vägen till Bro/Bålsta GK. På deras hemsida framgick det att de hade ställplatser med el för 200:-/natt. Vi hittade platserna men inget sätt att betala på, alltså kontrollerade vi aldrig om skåpen var öppna eller om det fanns el i stolparna. Vi övernattade på en lugn plats med närhet till motorvägen, det var gott nog åt oss.

På lördagsförmiddagen åkte vi vidare mot Kista. Vi svängde in på den bortersta parkeringen strax efter 10. Hittade en bra p-plats, betalade via mobilen och stegade sedan fort bort till entrén. Väl inne på mässan gick vi in och ur några husbilar, snackade med folk vi känner, klämde på lite tillbehör och suktade efter en räkmacka. Då kön var lång till fiket och vi kände oss klara hoppade vi över fikat och gick istället åter till parkeringen. Nu var parkeringen full och där det, då vi lämnade husbilen, hade varit tomt stod nu bilar parkerade. Efter några omtag lyckades vi smita ut från parkeringen och tog sikte på Vaxholm.

Väl i Vaxholm tog vi gratisfärjan över till Rindö. Förutom ett kort stopp vid en lanthandel för inköp av färskt bröd och räkor körde vi rakt över ön till nästa färjeläger – Oxdjupet. Efter en felkörning ut på en skogsväg hittade vi den lite dolda nedfarten till det gamla fästningen Oscar-Fredriksborg. Här hade vi av andra förstått att man kunde övernatta. Det kändes inte helt glasklart att det var okej att stå där då det satt en hel del skyltar om att uppställning av husbil inte var tillåtet längs fästningens fasad men då fästningen inte var öppen för säsongen valde vi att tolka skyltarna bokstavligen och parkerade vår husbil så att den inte stod intill fasaden.

Efter en promenad på området och fotograferande av kryssningsfartyg gick vi in och åt hemmagjorda räkmackor. Lite senare fick vi sällskap av ytterligare husbilar och när vi efter middag, mello och mer fotograferande av färjor tog kväll somnade vi till ljudet av vågskvalp och lätt regn.

På söndagen valde vi att åka färjan över till Värmdö och passera Stockholm och Södertälje på vår hemväg. Då klockan inte var så mycket och vädret var vackert körde vi av vid Taxinge för en promenad i slottsträdgården innan vi intog kakslottets fikabrödsbuffé.