Fricamping,  Halland,  Östergötland,  Ställplats

Shopping

Det tog lite tid, men till slut gav Majk vika. Jag hade övertalat honom att köra mig till Ullared för ett besök på Gekås. Efter fredagens arbete körde vi söderut med GPSen inställd på Ullared men tanken inställd på tidigare övernattningsplats. Vid Mjölby beslutade vi oss för att lämna E4an och istället följa den ”brunmarkerade” vägen som parallellt tar trafiken mot Jönköping. Vi resonerade att det borde dyka upp nån ställplats längst den vägen. När vi hade kört ner till Väderstad utan att GPSen hade visat oss en närliggande ställplats vek vi istället av vid skylten som pekade mot Tåkerns naturrum, 4 km ut i obygden. Majk var skeptisk, jag höll gott mod. Det var ju ändå asfalterat hela vägen, även om mötesplatserna var få längst alla de åkrar och alléer vi på den enfiliga vägen passerade i mörkret.

Voila! Vid vägs ände fanns en stor, välordnad och lummig parkering där det till och med fanns uppskyltat för husbil (platsen fanns även med i vår app, upptäckte vi när vi var framme). När vi hade trixat oss in i en mysig parkeringsficka tog vi kväll tillsammans med några andra husbilar. Det var kolsvart ute men promenadslingan ner till sjön Tåkern var upplyst. Majk tog en promenad med hunden medan jag plockade fram lite snacks sedan slappade vi oss fram till sängdags.

Morgonen efter gick vi båda ner till sjön. Området var väldigt fint, det fanns en barnstig i prinsessan Estelles namn, en stor lokal med bland annat café och ett högt utsiktstorn. Absolut en plats för återbesök, kanske med goda vänner. När vi hade fått undervisning av några fågelskådare i tornet och tagit en titt i deras stora kikare gick vi tillbaks till husbilen och drog vidare. Shoppingtime!

När vi kom fram till handelsområdet i Ullared var all husbilsparkering upptagen. En parkeringsvakt vinkade istället in oss på bussparkeringen, bakom bom. Jag hade tidigare i veckan ringt vår dotter, som bor i Göteborg, om ett möte nu när vi var så nära. Vi kom fram till att om hon kom till Ullared vid 16 så kunde vi gå in i varuhuset i samband med att de flesta lämnade det…..men nu var klockan bara drygt tolv, vad skulle vi göra till fyra? Vi började med ett besök på en restaurang i ett av husen i området. En asiatisk buffé stod på menyn, det lät mumsigt…..och det fanns sushi. Jag provade alla sushisorter (det fanns ett stort utbud). Några gick ner med mycket soja, wasabi och gari, andra la jag åt sidan som oätbara. Vilken besvikelse! Vi blev mätta, för det fanns verkligen många olika sorters mat att testa, men enades om att det var den sämsta restaurang vi har varit på….och då har vi ändå ätit på ”kinan” i Söderhamn. Efter lunchen tittade vi i några av de övriga butikerna. Jag köpte ett par stövlar men för övrigt hittade vi inget intressant. I butikerna ute på området var det lugnt men till Gekås ringlade kön lång från parkeringen. När kön plötsligt var borta skickade jag Majk till husbilen med mina stövlar och löste ut en stor kundvagn. Nu kunde jag inte hålla mig längre. De två timmarna fram till dottern skulle komma tillbringade jag bland barnkläder och leksaker. Lite smått och gott till vårt barnbarn hamnade i kundvagnen, men det mesta av tiden tillbringade jag att zic zac:a och armbåga mig fram bland besökarna och deras överfulla vagnar. När dottern kom hade det lugnat sig betydligt. Vi fikade, provade kläder och virrade omkring tillsammans. När klockan hade passerat 19 slöt Majk upp. Han började få tråkigt och var hungrig. Det sista vi slängde i kundvagnen var en hink färska kräftor och några dessertostar sedan betalade vi och körde upp till ställplatsen bara minuter från varuhuset. Innan dottern körde hemåt och vi kröp i säng hann vi med ett litet kräftkalas. Att få umgås med henne var väl värt resan ner.

För mig var shoppingen på Gekås inte helt tillfredställande (jag hittade inte allt det jag hade på min inköpslista) så jag lovade Majk att om han stannade vid Ikea i Linköping så behövde han inte följa med på några fler shoppingturer…i år. Han gick på den! 👹