Öland,  Östergötland,  Ställplats

Skördefest – Öland

Vi har länge pratat om att åka till skördefesten på Öland, i år blev det äntligen av. Onsdag kväll lämnade vi Eskilstuna och tog sikte på Öland. Planen var att köra så länge vi hade ork och lust. Orken och lusten tog slut strax norr om Valdemarsvik. Efter lite sökning på nätet förstod vi att det fanns en stor och fin ställplats i hamnen. Vi körde dit utan problem, backade in på en plats och tog snart natt.

På torsdagsmorgonen stämde vi av med Bibbi och Mattias, som vi skulle träffa på Öland, hur långt de hade kvar. Vi låg något efter i tidsplanen då vi reste vidare så de inväntade oss i Färjestaden. Väl där beslutade vi oss för att bara åka några kilometer till Eriksöre. Där hittade vi en jättestor ställplats på en åker och betalade 100:- till en snubbe från Lions för att stå tillsammans med ett femtiotal andra husbilar. Superbra initiativ. De tjänade en slant, vi kunde bo på promenadavstånd till en av många bondemarknader. Vi promenerade en lång stund bland pumpor, korvar och hemslöjd innan vi återvände till husbilarna och umgänge.

På fredagsförmiddagen sökte vi oss längre söderut. Först tog vi ett stopp i Mörbylånga för att länsa bankomaten innan vi stannade till och köpte prydnadspumpor längst vägen. Vi tog ett längre stopp i Ventlinge och tittade på deras löktavla, köpte färska grönsaker samt tog en fika. Efter det körde vi längst ner på Öland och beskådade Långe Jan och sälarna. När vi vände norrut igen passerade vi Eketorpsborgen som fick sig ett besök (här hade vi hoppats att kunna stanna över natten men det var minsann förbjudet trots en jättestor, tom parkeringsplats). Istället avslutade vi vår rutt i Grönhögen och fick två superfina platser, med el, precis vid havet för 120:-/natt. Det hade blåst kraftigt hela dagen och så även här i hamnen men det var bara mysigt och vi blev sittande inne hos oss långt in på natten.

Eftersom natten hade varit lång blev även morgonen sen. Vi promenerade lite i Grönhögen och kikade på antika prylar (och loppisskräp) samt handlade i den lilla lanthandeln innan vi fortsatte vår resa norrut. Efter ett sent lunchstopp hos Arontorps kroppkakeverkstad strax utanför Färjestaden körde vi bukstinna vidare mot Borgholm. Vi parkerade våra husbilar vid Solliden och cyklade sedan in till Borgholm och den ostfestival som hade lockat dit oss. Nu visade den sig vara tämligen medioker så vi cyklade vidare in i stan och gick gågatan fram och tillbaks innan vi återvände till Solliden. Vi diskuterade en stundom vi skulle övernatta där. Platsen var fin och det fanns gott om andra ekipage att hålla oss sällskap, men då vi hade stått i kö upp till Borgholm och blivit varnade att det skulle bli mycket trafik från ön på söndagen tog vi det säkra före det osäkra och körde ner mot Färjestaden igen. På vägen passerade vi Ekerum. Hade vi haft ork hade vi nog stannat där för det såg ut att vara en riktigt stor och rolig marknad där, men vi var trötta och ville nu ta kväll (Ekerum finns kvar nästa år).

Nere i Färjestaden var det fullt på alla de ställplatser vi besökte. Vi tog en sväng förbi djurparken, och hade säkert kunna övernatta där om det inte var kolmörkt och det enda vi skulle ha till sällskap var ett tomt, upplyst och snurrande pariserhjul samt en skock med enormt stora plastdjur. Spooky! Vi valde att rulla över bron och söka oss till ställplatsen under den på Svinön. Här var det gott om ekipage och mycket god stämning. Vi var dock slitna efter vår dag och åt bara middag ihop innan vi kröp ner i varsina sängar.

På söndagen åkte vi hemåt. I krokarna av Söderköping vek vi av utåt Sankt Anna för att äta lunch vid Stegeborg. Efter ett besök vid slottsruinen färjade vi oss över till Vikbolandet och var sedan hemma i Eskilstuna tidig eftermiddag.