Södermanland,  Sverige

Stockholm – Ghost walk

Som jag har längtat efter den här helgen. Jag, Majk och våra tonåriga söner skulle, tillsammans, åka till Stockholm. De har campat med oss i alla år, både i husvagnarna vi har ägt men även i travelmastern, men då de nu båda är tonåringar och förra husbilen inte gav dem tillräckligt utrymme har de följt med mer sällan. Med köpet av carthagon hoppas vi, genom långbäddar och taksäng, göra det mer inbjudande att följa med. Jag hade därför fyllt husbilen med chips, läsk, smågodis och kakor att mumsa på kvällstid och yoghurt & müsli, flera juicesorter, många pålägg, bake off-bröd, ägg och bacon att frossa i till frukost. Jag ville att de skulle tycka att det är mysigt och en ynnest att få åka iväg och njuta av livet. Okej, de har surfat en hel del under vår helg tillsammans men de har aldrig klagat eller tjafsat med oss eller varandra. Tummen upp!

På fredagen åt vi middag på Burger King innan vi lämnade Eskilstuna och tog sikte på Stockholm. Någon timme senare checkade vi in på Ställplatsstockholm, några minuters bilväg från Globen. Vi tog en kvällpromenad till campingen vägg i vägg men då solen hade gått ner återvände vi snart till den välordnade ställplatsen och bullade upp med godsaker.

På lördagsförmiddagen kom vår äldsta son på besök. Tillsammans försökte vi komma ner till sjön Flaten som ligger på andra sidan kullen sett från ställplatsen. Det visade sig vara trassligt. Antingen fanns det ingen bra väg ner eller så var vi blinda, någon utmärkande skylt hittade vi i alla fall aldrig. Vi gick istället tillbaks och tog en fika ute i solen.

Vi hade tänkt åka buss från campingen men då sonen kom ensam i bil stuvade vi istället in oss i den. Först en tur till Listudden och koloniområdet vi hade stuga i då jag var barn. Efter en liten promenad på området kördes vi till Skogskyrkogården där vi satte blommor på min mammas grav, på hennes födelsedag. ❤️ Sedan skjutsades vi till Farsta centrum för lite lunch och shopping (Farsta har ett jättetrevligt köpcentrum). När sonens fru även hade sällat sig till sällskapet tog vi tunnelbanan in till city. Där promenerade vi ner till Kungsträdgården och nån dag i Japans tecken.
När vi hade sett klart på geishor, samurajer och Pokemons gick vi vidare ner till Vasagatan och åt tidig middag på en Mongolian barbecue-restaurang innan vi tog ytterligare en promenad till och genom Gamla Stan.

I Gamla Stan var det otroligt mycket folk i rörelse. Årets varmaste dag, kulturnatt och turistinvasion gjorde att gränderna kokade av människor. Vi mötte klockan 18:30, på Järntorget, upp den guide som skulle ta oss med på Ghost Walk www.stockholmghostwalk.com under de närmaste två timmarna. Två timmar som var så väl värt pengarna. Historia blandades med humor…..och pyttelite skräck. När vi med tunnelbanan lämnade Gamla Stan var vi helt slut men ändå uppe i varv efter den trevliga dagen. Buss 816 från Gullmarsplan skulle sedan ta oss tillbaks till Flaten och ställplatsen. Det visade sig dock att jag hade fattat tidtabellen fel. Bussen vi satt på hade ändhållplats i Skarpnäck, en rätt trälig bit kvar att gå sent på kvällen i slutet av april. Busschauffören förstod min trumpna min, ”Jag kör er till Flaten”. Tack! 😘

Lite mys och nedvarvning hann vi med innan jag och Majk åter klättrade upp i taksängen (klättra å klättra, stegen stod kvar i garaget hemma). Efter ännu en lugn och bekväm natt åt vi frukost och rullade hemåt….sönerna hade nån spelturnering de var tvungna att hinna hem till.

Tack Micke W för nätterna på Ställplatsstockholm. En mycket fin anläggning med ett servicehus i toppklass. Tanto, som vi brukar välja vid stockholmsbesök, har bara läget på sin plussida. Ställplatsstockholm har allt annat.
20-22/4 2018

För att boka en spökvandring i gamla stan – http://www.stockholmghostwalk.com
Ställplats & camping i Stockholm – http://www.nordiccamping.se/vara-anlaggningar/nordic-camping-citycampstockholm/