Halland,  Östergötland,  Småland,  Ställplats

Valborg – långhelg

Som så gott som alltid när vi åker iväg gjorde vi det efter 18. Alltså hade klockan hunnit bli halv åtta när vi hade ätit vår snabbmatsmiddag och börjat rulla söderut. Efter ytterligare ett kaffe- och hundpinkstopp hade midnatt börjat närma sig och vi smög, inte förrän 23:30 och efter att ha betalat 100 kronor, in på den nästan fullbelagda ställplatsen i Ullared intill Gekås huvudlager. Vi blev sittande uppe en stund medan de omgivande ekipagen sov men då jag hade tänkt riva av Gekås tidigt kröp vi ändå rätt snart i säng.

På morgonen smög jag upp ur sängen, fixade tyst iordning mig, kokade kaffe och väntade sedan på att klockan skulle bli åtta och första gratisbussen skulle börja rulla. Vid halv åtta vaknade dock Majk, gjorde snabb morgontoalett, pinkade hunden och innan första bussen hann anlända hållplatsen hade vi lämnat ställplatsen och styrt de få hundra metrarna ner till varuhuset. Majk släppte av mig vid kundvagnsparkeringen och medan jag stångades med schampooshopparkvinnor, barnklädesfrossande föräldrar och småelektronikarmbågar åt han frukostbuffé på Rasta, köpte skor och klämde på datorgrejer. Strax före 11 ringde jag om kundvagnsputtarhjälp och tillsammans gick vi upp till den övre parkeringen där Majk hade parkerat vår husbil.

När alla påsar var inpackade styrde vi åter norrut. Efter en snabb titt på ställplatsen vid Fegen, som vi har hört mycket gott om men som vi tyckte var rätt medioker, hann vi passera Jönköping innan vi beslutade vart vi ville ta vägen – Bauergården!

Bauergården ligger vackert intill orten och sjön Bunn. Själva ställplatsen överraskade med att vara mycket välordnad med konstgräs, många platser och en fantastiskt mysig restaurang intill det lilla kapellet. Ställplatsen var absolut värd de 250 kronor vi betalade. Hit kan vi verkligen tänka oss att återkomma, jättegärna till jul då de serverar julbord på restaurangen. Vilka är på?

Vi tog det lugnt resten av dagen. Promenerade i närområdet, pratade med ställplatsgrannar, grillade och slappade framför tv:n. Innan vi somnade beslutade vi att gå upp tidigt för att ha en chans till en bra ställplats ute på Visingsö, bara några mil och en färjetur bort.

När vi kom till Gränna hamn köpte vi en tur och retur-biljett för 390:- ut till Visingsö, men då färjan inte skulle avgå på ännu en timme promenerade vi in och ut i polkagriskokerierna längst huvudgatan. Med en påse nyköpta polkagrisar rullade vi klockan 12 på färjan som tog oss över till ön. Där valde vi att åka ner till Näs och den badplats som tillhandahåller ställplatser. Då det var väldigt mjukt i gräset vågade vi oss inte ut intill de två husbilar som redan stod där utan valde att köra vidare på vägen. När vi en halvtimme senare var tillbaks i Näs, eftersom vi inte hittade nån bättre plats, ställde vi oss bakom de två husbilarna som redan stod där. Vi promenerade ut till den gamla kungaborgen och åt sedan lunch….och när vi hade diskat åkte de två andra husbilarna. Toppen, vi gjorde en snabb förflyttning på några meter och fick en fantastisk sjöutsikt och en helt stilla kväll och natt. Morgonen efter swischade vi en frivillig hundralapp för natten, bokade in oss på 11-färjan och anlände fastlandet igen innan 12.

Vi fortsatte norrut några mil och vek av från E4:an vid Ödeshög och åkte upp till Pers sten på Omberget. Där tog vi en fika till den fantastiska utsikten, övervägde om vi ville övernatta på platsen och enades till sist om att åka vidare då det blåste rätt tråkigt på platsen. När vi hade ringlat oss ner för Omberget passerade vi genom Vadstena och svängde till slut in på ställplatsen mitt emot Motala stadskärna. Vi tog en promenad in till stan och sedan vidare till Motala Sushi för att fylla en påse med mumsig middagsmat. Kvällen avslutade vi sedan uppkrupna i husbilens värme medan tappra motalabor bjöd oss på både brasa och fyrverkerier på andra sidan den regndränkta framrutan.

Morgonen efter lämnade vi ställplatsen i Motala med åsikten att den inte var värd de 200 kronor den kostade per dygn. Vi rullade in hemma rätt tidigt och planerade direkt för nästa resa då veckan skulle bli kort.