Campingplats,  Gästrikland,  Ställplats,  Uppland,  Västmanland

Påskhelg – Sigtuna, Öregrund, Älvkarleby & Sala

Påskhelg = långhelg, och vi packade in oss i husbilen tidig torsdagskväll. Vår första plan var att, med vänner, resa längst Göta Kanal men när de fick plötsligt förhinder och väderprognosen varnade för kyla och snö söder ut vände vi bilen nordost och tog sikte på Sigtuna för en första övernattning.

Ställplatsen i Sigtuna hamn rymmer fyra bilar. Vi blev bil tre när vi rullade in vid 19. Vi förstod det som att ställplatsen kostade 200:-/natt men vi hittade ingenstans att betala. Natten blev lugn och skön. Morgonen efter reste vi vidare utan att ha ägnat långfredagsstängda Sigtuna annat än lite hundrastning.

Väderrapporten sa att det skulle vara fint väder på ostkusten. Vi åkte mot Östhammar och den ställplats vi genom olika appar hittade i hamnen. Platsen låg riktigt trist, i alla fall vid den här årstiden Då det var mitt på dagen sökte vi oss vidare. Vi körde en lov bort till campingen men, även om vi vet att Klackskärs camping ligger fint, vände vi direkt då vi inte var sugna att bo på camping.

Bara några mil längre norrut ligger Öregrund. Det blev vårt nya mål. Där visste vi att det fanns minst två ställplatser. Vi sökte oss först till den lite mindre ställplatsen precis intill båthamnen. Det fanns en ledig plats men det såg ut att blåsa väldigt mycket där. Vi testade istället ställplatsen nedanför kyrkan. Där var tre av fem platser lediga. Vi backade in på den mittersta. En natt kostade 100:- och man betalade med Easy Parks app. Smidigt…..förutom att vi först lyckades betala en hundring för vår vanliga bil (som var reggad i appen) innan vi fick till en ny betalning för husbilen. Jaja, det vi vann igår förlorade vi idag. 😀

Vi tog en promenad i Öregrund, handlade på ICA (som var det enda som var öppet denna långfredagseftermiddag) och samtalade lite med de andra husbilsägarna på den nu fulla ställplatsen innan vi lagade middag och tog kväll.

På lördagen velade vi mellan att stanna en natt till i Öregrund eller åka vidare till Älvkarleby. Det fick bli det sist nämnda då vi redan tidigare har besökt Öregrund och inte kände att det fanns något nytt att se den här årstiden. I Älvkarleby blev det dock lite rörigt. Att hitta ställplatsen med el vid hotellet var inga problem, men den låg skittrist. Vi ville hellre hitta den 20 platser stora ställplatsen utan el som, enligt en skylt vid hotellet, skulle ligga lite längre ner på gatan. Förutom skylten vid hotellet fanns det inget som pekade ut platsen. Vi hittade bara en stor, tråkig parkering gömd i skogen. Det fick vara.

Vi hade redan i Öregrund letat efter en plats att tömma gråvatten och fylla dricksvatten men den plats som på ställplatsen anvisades för syftet visade sig vara stängd för ombyggnad. Vi behövde åtminstone fylla vatten innan vi kunde stanna för natten. Vi körde de få kilometrarna till Skutskär och passerade på vägen en superfin fricampingplats högt över älven som vi sa att vi skulle återvända till så fort vi hade fyllt vatten. Tyvärr hittade vi ingenstans att fylla i Skutskär och började tröttna på att virra omkring i den bajsluktande hålan. Vi beslutade oss för att istället uppsöka Älvkarleby fiskecamp. Vi var i behov av deras service och det kunde vara trevligt att fira påskafton i samvaro med andra.

Vi fick jättebra känsla för campingen. Receptionspersonalen var supertrevlig och serviceminded (och klädd i kycklingdress!!). Även om det kostade 270:- för lite vatten kändes det ändå som ett bra val att ta in på camping. Det var liv och rörelse med en fylld bufférestaurang och män i storstövlar ståendes i älven, men det var kallt. Ovanligt kallt. När vi precis hade tagit en frisk promenad på området började det snöa. Så var det med den våren.

Med tömd gråvatten- och fylld färskvattentank vände vi, på söndagen, söderut igen. Då det bara var påskdag och vi hade ytterligare en ledig dag skulle vi så klart övernatta någonstans längst vägen hem. Först tog vi en titt vid Gysinge herrgård. Där fanns en ställplats med el, men även om omgivningen var fin var det en trist plats att tillbringa hela söndagen vid. Vi åkte vidare. När vi fick se en skylt med hänvisning till ett fik i skogen, Taste of Africa, svängde vi av och körde i flera kilometer längst en snögeggig väg tills vi hittade caféet och den lilla afrikashoppen. Vi handlade lite afrikanska kryddor (den ena kryddan använde jag i en köttgryta härom dagen, Majk fick stanna till vid ICA på vägen hem och köpa Mamma Scans köttbullar, så ogod blev grytan). Vi tog sedan en fika vid en brasa i deras trädgård. Lite kallt men supermysigt då värdparet minglade bland gästerna och man kände sig som deras gäst snarare än deras kund.

Ett par timmar senare vek vi av upp mot Sala silvergruva. Det fanns två ställplatser att välja på. Vi valde den övre. Då vi var den enda husbilen på ställplatsen skapade vi en egen parkering utanför själva grusplanen och fick på detta sätt en trevlig utsikt trots att ställplatsen i övrigt var skräpig och trist. För en natt, utan tillgång till el och vatten betalade vi 50:-. Som en p-avgift mer än en ställplatsavgift. Helt okej.

Dagen efter pratade vi om att åka ner i gruvan men då närmaste guidning skulle vara i 3 timmar hoppade vi över det och tog istället sikte på Erikslund i Västerås. Ett snabbt besök på IKEA sedan tog vi en lång fika med vänner som också passerade Västerås på sin hemväg. Nya reseplaner smiddes innan vi återvände hem efter en lång, lugn och lat helg.